"rekomenderat" pris på veissmann är 30+ moms för en 30kw.37 för en 40 har jag för mig.
det är alltså pris ut till kund som är tänkt.
men det priset får man ju förhandla med sin installatör.

så om man känner någon installatör så kan dom beställa den direkt från weissmann.

grötigt tycker jag men man får tyvär inte köpa den privat direkt från dom.

Bra pris på en panna som verkar ha det mesta faktiskt :)

Dom verkar vara ärliga med sin verkningsgrad också, den har nog lätt 88% i verkningsgrad..

Redigerat:
Har premiäreldat i min Maga 49 E i helgen og den er som et rymdskäpp som sköter allt själv, men jag kastade jo ut en Viadrus och den är jo i från tidlig stenålder... Är inte gott van med andra ord. Ett ilägg tok den varjefall från 40 till närmare 80 grader (3000 liter). Bra service i från energiteknik också. Skall montera pelletsbrännare också, och da måste man vel ha sugande fläkt

Noterar att Veissmann åtminstone har separata och lättåtkomliga spjäll för primär resp sekundärluft.
Ganska självklart kan man tycka, men tydligen anser Orlan mfl att sånt är onödig lyx....

måste hålla med.bla därför jag väljer en veissmann.
"enda" "nackdelen" med den är att jag tror det är lätt att slå sönder keramiken för primärluft.

Ja den keramiken ser tunn och bräcklig ut, men keramiska pannor tål ju ändå inte att men kastar in veden.
Med tanke på priset så verkar det ändå väldigt intressant.
Jag skulle nog begära att få referenser till kunder som köpt den, så man kan höra vad dom har att säga.
Begriper dock inte varför alla tillverkare envisas med att snåla på vedmagasinet.
Vore det nån nackdel med stort magasin om man nån gång inte behöver elda en full panna? Tror inte det.
Vill man ha en stort magasin tvingas man välja en panna med högre effekt och dimensionera rördragning, skorsten, laddpump, osv på tok för grovt.

Viesman pannor är tillverkade i Poland hos Orlanski, tillverkare av Orlan pannor, samma pannkropp, annan ytter plåtar samt annan keramik. ( VW, Seat; Skoda)

Papsen skrev:
Viesman pannor är tillverkade i Poland hos Orlanski, tillverkare av Orlan pannor, samma pannkropp, annan ytter plåtar samt annan keramik. ( VW, Seat; Skoda)
Det var väl Viessmann vitolig som hade en orlankropp? Nu har man ju Vitoligno 100-S som har en helt ny pannkropp jämfört den gamla tryckfläktspannan. Men jag tror att även den tillverkas av Orlandski eller något annat låglöneland.

Viessmann Vitoligno 100-S är en riktigt fin panna. Brasklappen är idiotisk regulator som hindrar att elda upp tankarna riktigt varmt, samt att den saknar direktspjäll eller evakueringskanal. Lär ryka in gott när man ska fylla på pannan..

det går inte att fylla på medans det brinner,ingen höjdare i alla fall.sent i förloppet så går det.när det mest är glöd kvar.

den enda nackdelen är att man inte kan ställa in när den ska slå av fläkt och pump.
så eldar jag upp i 80+ så står fläkten och pumpen och går tills den har kylt ner allt till 60c.

det borde gå på rökgasen tycker jag.då hadde jag varit jätte nöjd.

Jag har haft min maga Ma20 i snart 4 år har inte haft några problem med den alls..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.