6 836 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Elda Askträ i braskamin?
Går alldeles utmärkt att elda ask. Har själv väldigt mycket ask i mina vedtravar varje år. Ek ska man elda med måtta eftersom den innehåller mycket garvsyra men det tror jag inte asken gör.
Asken kan däremot vara svårtorkad och behöver ligga i tork helst 2 år innan den blir riktigt fin att elda.
Asken kan däremot vara svårtorkad och behöver ligga i tork helst 2 år innan den blir riktigt fin att elda.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där med torktid är intressant!öringen skrev:
Bortsett från det självklara (när på året trädet fälls, hur luftigt veden lagras),
måste det ju bero på hur fint man klyver veden.
Jag, som amatör hugger nog för mycket med yxan och får lättorkad, snabbeldad ved,
medan proffs delar lite grövre. Veden torkar och brinner långsammare.
Beror ju på hur lång och grov veden ska vara, spis- och kaminved, brasved eller pannved...
Klicka här för att svara
