8 049 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Flispanna; stoker vs förugn
Hej,
Jag har läst en del om flispannor och det lilla jag har förstått är att det enligt många kan eldas flis i panna på två sätt: antingen med en stoker eller med en förugn.
Vad är skillnaden? Jag förstår det som att en stoker är som en skruv som skruvar in flisen till brännaren. Stoker används för bränsle med låg fukthalt. En förugn används vid högre fukthalt på bränslet. Behövs ingen stoker till en förugn?
Vill någon förklara för mig för jag blir galen?
Tack // Minther
Jag har läst en del om flispannor och det lilla jag har förstått är att det enligt många kan eldas flis i panna på två sätt: antingen med en stoker eller med en förugn.
Vad är skillnaden? Jag förstår det som att en stoker är som en skruv som skruvar in flisen till brännaren. Stoker används för bränsle med låg fukthalt. En förugn används vid högre fukthalt på bränslet. Behövs ingen stoker till en förugn?
Vill någon förklara för mig för jag blir galen?
Tack // Minther
En stoker är inte en skruv.
En skruv är en skruv.
En stoker är en brännare som monteras på pannan och skickar lågan rakt in i pannans förbränningsutrymme.
Som en pelletsbränare.
En förugn sitter monterad framför pannan och all förbränning sker i ugnen och endast rökgaserna går in i pannan.
En skruv är en skruv.
En stoker är en brännare som monteras på pannan och skickar lågan rakt in i pannans förbränningsutrymme.
Som en pelletsbränare.
En förugn sitter monterad framför pannan och all förbränning sker i ugnen och endast rökgaserna går in i pannan.
Kvalificerat nonsens!Thomas_2 skrev:
Förugnen fungerar som ett gengasagregat , förbränningen sker till största delen i pannan, precis som en oljebrännare.
En förugn fungerar utmärkt ifall den får gå för fullt, precis som en vanlig vedpanna mao. Båda måste vara kopplade till acc.tankar.
Staffan
Liten förklaring om hur en förugn / Stoker fungerar.....
Här sker förbränningen av vedbränslet på ett annorlunda sätt, kallat för ( gasgenerator "gengas" )
Alla typer av förugnar förgasar bränslet till vedgas som förbränns först inne i pannans eldstad.
Den alstrade vedgasen leds in i pannan och för bränningen sker inne i pannans eldstad
För att utnyttja den till förda energin bäst är det i de flesta fall är bästa placeringen där panntillverkaren
rekommenderar var oljebrännaren skulle ha monterats.
Här sker förbränningen av vedbränslet på ett annorlunda sätt, kallat för ( gasgenerator "gengas" )
Alla typer av förugnar förgasar bränslet till vedgas som förbränns först inne i pannans eldstad.
Den alstrade vedgasen leds in i pannan och för bränningen sker inne i pannans eldstad
För att utnyttja den till förda energin bäst är det i de flesta fall är bästa placeringen där panntillverkaren
rekommenderar var oljebrännaren skulle ha monterats.
Tack för infon!
Nu vet jag alltså hur en förugn fungerar. Den bränner gengas inne i pannans eldstad.
Men finns det inte några fler varianter på flispannor? Jag har läst om stokers, även om
också är en skruv. Att stokers skruvar in flisen direkt i pannan, ungefär? Igen gengas, flisen
bränns som den är?
Nu vet jag alltså hur en förugn fungerar. Den bränner gengas inne i pannans eldstad.
Men finns det inte några fler varianter på flispannor? Jag har läst om stokers, även om
också är en skruv. Att stokers skruvar in flisen direkt i pannan, ungefär? Igen gengas, flisen
bränns som den är?
Klicka här för att svara