har ren ved panna med 4 500 tankar. 3 st lite äldre och en ganska ny med varmvattenslinga. då jag bara har ved som uppvärmning, så är jag av behov av något annat som värmer när jag är bort rest en helg eller vecka. var inne på en luft-vatten pump, så jag gjorde ett inlägg och dom tyckte jag skulle prova med en elpatron.

så nu till min fråga.
vad ska jag ha för någon. har två uttag, en är i mitten på tanken och den ena är några centimeter över. vilken ska ja använda? båda?

tack på förhand

Bild?

Beror ju på hur mycket effekt du behöver. Vanligen är patronerna 4,5 , 6 eller 9kW och ofta räcker 1 x 9kW och då tycker jag mitten eller övre delen av tanken är lämplig. Givetvis i den tanken med VV- slingorna.

DSC_0121[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hur vet man vad man behöver då?
värmer man upp alla tankarna då eller stänker man av dom när man kör med elpatron

inge som kan hjälpa mig till vad ja ska ha för patron? 1 eller 2 och vilket hål ska jag använda?

Du kan använda vilket av hålen du vill spelar ingen roll om du bara ska ha en patron. Har du inte ett riktigt stort hus och bara ska varmhålla lite när du är borta borde 6kW räcka bra. Men för egen del skulle jag satt tex två 4.5kW då har man backup om någon krånglar eller löser ut och även möjlighet att variera effekten om man behöver spara huvudsäkringen.

Det är alltså inte så kinkigt, det blir säkert ok hur du än gör men om du ända tappar ner och installerar kan det vara bra med två värmare.

det var smart tänkt. ja tanken är väl om man åker bort så stänger ja tre tankar och kör elen. men de ska vara två lika då i kw? har väl ca 240 kvadrat + källare som värms upp

Du kan välja vilka storlekar du vill de behöver inte vara lika. Och i ditt fall räcker nog 2x4.5kW till för att hålla lite grundvärme när det behövs.

Ja det går bra med den typen. Tvåstegstermostat är bara att slingorna kopplas in/ur i två steg med några graders skillnad när man närmar sig inställd temp.

tusen tack
läste lite och det stod man inte skulle ha rostfri slinga om man har nån form av koppar i. är det inte koppar i värmeslingan i tanken?

För att undvika galvanisk korrosion skall inte en rostfri patron monteras i en behållare av kopparhaltigt material.

så stod det tror ja uppfatta meningen lite fel=)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.