har ren ved panna med 4 500 tankar. 3 st lite äldre och en ganska ny med varmvattenslinga. då jag bara har ved som uppvärmning, så är jag av behov av något annat som värmer när jag är bort rest en helg eller vecka. var inne på en luft-vatten pump, så jag gjorde ett inlägg och dom tyckte jag skulle prova med en elpatron.
så nu till min fråga.
vad ska jag ha för någon. har två uttag, en är i mitten på tanken och den ena är några centimeter över. vilken ska ja använda? båda?
tack på förhand
så nu till min fråga.
vad ska jag ha för någon. har två uttag, en är i mitten på tanken och den ena är några centimeter över. vilken ska ja använda? båda?
tack på förhand
Beror ju på hur mycket effekt du behöver. Vanligen är patronerna 4,5 , 6 eller 9kW och ofta räcker 1 x 9kW och då tycker jag mitten eller övre delen av tanken är lämplig. Givetvis i den tanken med VV- slingorna.
Du kan använda vilket av hålen du vill spelar ingen roll om du bara ska ha en patron. Har du inte ett riktigt stort hus och bara ska varmhålla lite när du är borta borde 6kW räcka bra. Men för egen del skulle jag satt tex två 4.5kW då har man backup om någon krånglar eller löser ut och även möjlighet att variera effekten om man behöver spara huvudsäkringen.
Det är alltså inte så kinkigt, det blir säkert ok hur du än gör men om du ända tappar ner och installerar kan det vara bra med två värmare.
Det är alltså inte så kinkigt, det blir säkert ok hur du än gör men om du ända tappar ner och installerar kan det vara bra med två värmare.
Klicka här för att svara
![DSC_0121[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/89/89466-5d8d7a09e21094f73417c44f56505340.jpg)
