Hej köpte nyligen en hus med pellets kamin, den reglers via termostat och har krävt att man rengör den, alltså dammsuger koppen efter två säckar pellets för annars så tänder den inte. igår efter att ha eldat en säck pellets efter rengöring så slutade den att brinna. Jag rengjorde men den ville inte starta i vart fall. Så till slut tände jag den med en matsked t-sprit och då bran den och fungerade enda tills pelletsen tog slut men nu vill den inte auto starta igen. Hur fungerar startfunktionen eller vad man skall kalla det för? Har aldrig bytt eller rengort något annant en själva eldnings koppen och ask uppsamlingen under, kör med pellets från telge tror jag eller om det står fortum på påsarna. Pellets påsarna har stått torrt men kallt i minst 6 månade. Men ser torra ut och brinner bra när dom väl brinner.

• Gilla
zlay3r
  • Laddar…
Jag vet inte hur kaminerna fungerar, men på min pelletsbrännare sitter det en tändspiral som brinner av efter ett tag. Kollaom det sitter nån under brännarkoppen.

Tack det skall återommer när jag har varit hemma.

Hej var ute i huset igår, upptäckte att koppen satt löst så jag tog bort den i koppen så bar det ett stort hål här det ser ut som ett glödstift till en bil åker in med en arm. Kollade på den men den började aldrig glöda Så jag utgår från att den är kass? Hittade inget märke på kaminen så jag tänkte kolla om det brukar vara samma typ som sitter i bilar eller är det någon special sort som jag måste köpa på någon särskild firma?

Kommer åka till Uppsala ikväll.

Det låter som du har en KMP/Pellx K6 av äldre modell. Glödstiftet bruka paja 1-2 ggr/år. Finns billigast på biltema. Idag heter i så fall kaminen Ariterm "Solberga" och har en helt annan tändning. Det går även enkelt att tända den manuellt om du vill provköra. Sätt på start och när du hör glödstiftet går in så tänd en tändbrikett, öppna luckan och släpp ner tändblocket i koppen och stäng luckan.Det brukar räcka.

När jag köpte min PellX brännare för 11 år sedan,så satt det glödstift i den och den brukade kärva i lederna så att glödstiftet inte fick strömkontakt.Tog loss hela delen och filade lite på kanterna så att den kunde glida ordentligt.Funkade ett tag men sen kärvade det igen.Fick varmluftständning på garantin istället.
Kan vara värt att kolla.Har för mig att jag köpte nåt stift till äldre Audi på Biltema.Kolla om det står nåt nummer + tillverkare på stiftet.

Hej

tack googlade och bilden på pellex K6 var väldigt lik den som sitter i hust, googlade lite på numret som står på glödstiftet och det visade sig att det finns alternativ nummer till dom tre franska bilarna så jag tänkte åka till Volvo och kolla om dom säljer ett till mig. Biltema hade inget.

Alanl skrev:
Så till slut tände jag den med en matsked t-sprit och då bran den och fungerade enda tills pelletsen tog slut men nu vill den inte auto starta igen.
Nu är min kamin betydligt yngre och i instruktionen står det att man absolut inte får använda t-sprit eller annan tändvätska i den. Annars verkar råden ovan vettiga.

Beställde en från mekonomen då bra bil i väsby (volvo) bara hade reservdelar till just volvo. Kollade även glöd stiftet och det fungerade inte. Så jag hoppas och tror att det var problemet Mekonomen ville ha 350 kr för ett glödstift vilket jag tycker är dyrt.

Nu är det bytt och allt fungera som det ska igen, Har även beställt ett reserv stift från ebay för endast 150 kr inklusive porto.

Tack för all hjälp

Du skulle inte kunna va så hygglig och dela med dig av informationen om vad stiftet heter?

Du skulle inte kunna va så hygglig och dela med dig av informationen om vad stiftet heter?

​Sanamon, glödstiftet har Boschnummer: 0 250 202 024 Biltemas artnr är: 75-947

Jag hittade inget stift som passade på biltema, så jag beställde två från ebay.com

BERU GN 991

0 100 226 299

Har även en "egen lösning" så fort pellets kaminen går igång så vrider jag ner matningen på minsta läget (vredet sitter bakom kaminen. Så Då brukar det bara bli ca 22 grader hemma på vintern vilket jag tycker är bra, och så brinner det hela tiden vilket jag tycker är mysigt. En säck på 16 kg räcker ca 24 timmar.

Okej ja min kamin är en av dom absolut första osom kom ut och mycket kan ju ha ändrats sen dess

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.