5 808 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Problem med shunten och thermomatic EC home
Eldar ved mot acktank och installerade en EC home o de funkar ju bra men när den öppnar shunten till 100% så når inte värmen ut till radiatorerna.
Cirk. Pumpen sitter på framledningsröret ca. En halvmeter från shunten och strax efter pumpen är röret hett för att sedan vara kallt ett par decimeter bort trots att shunten är maxöppen.
Någon som vet varför och hur jag får bort problemet? Enklaste lösningen vore om de gick att ställa in maxbegränsning på shunten till 95%. Någon som vet om de går?
Enormt tacksam för svar!
Cirk. Pumpen sitter på framledningsröret ca. En halvmeter från shunten och strax efter pumpen är röret hett för att sedan vara kallt ett par decimeter bort trots att shunten är maxöppen.
Någon som vet varför och hur jag får bort problemet? Enklaste lösningen vore om de gick att ställa in maxbegränsning på shunten till 95%. Någon som vet om de går?
Enormt tacksam för svar!
Trodde jag gjort rätt efter att jag trippelkollat allt men icke! Hade hade nog valt fel rotationsriktning.. har ändrat nu, får se hur de funkar.
Tack för svar iallafall!
Tack för svar iallafall!
NJA, som jag fattar de så öppna shunten tanken och då stängde framledningen. Nu har jag ändrat så den öppnar från tanken åt andra hållet och då istället stänger till returen. Om ni förstår vad jag menar. Kanske ska nämna att jag har en esbe vrg shunt. Jag vet inte om olika shuntar fungerar olika.
Nu funkar de perfekt iallafall och jag får ur all värme ur min alldeles för lilla tank.
Nu funkar de perfekt iallafall och jag får ur all värme ur min alldeles för lilla tank.
Klicka här för att svara