Hej, det är så att vi bygger hus och i paketet så ingår en kakelugn/spis av märket uunisepät. Den nuvarande modellen som är standard så är ratad för uppvärmning av 30-50 kvadrat, huset vi bygger har en våningsyta på 137 kvadrat och 121 bostadsyta. Just den modellen som ingår från försäljaren är en specialmodell och finns inte i det vanliga sortimentet, den ser väldigt lik ut denna dock (finska):
http://www.uunisepat.fi/mallisto/44-saana-kaakeli-/-slammaus

Jag undrar om den kommer att vara för klen för våra behov? Huvudsakliga uppvärmningen kommer från vattenburen golvvärme/bergvärme och spisen vill vi använda för att hjälpa att värma upp huset under kalla vinterdagar. Borde vi sikta in oss på något större?

Den ska också komma i ett hörn så kanske en hörnmodell vore en idé... Ser annars ganska fina ut de här fyrkantiga modellerna, jag gillar Riekko som är ganska likt men större:
http://www.uunisepat.fi/mallisto/41-riekko

Antar att det nya huset är mycket välisolerat?
Golvvärme i betongplatta (?) medger inte mycket flexibilitet, men med ett mycket välisolerat hus så behövs det inte. Innetemperaturen kommer sannolikt att ligga ganska konstant oavsett väder.
Då tror jag att en liten (låg effekt) kakelugn/spis är att föredra. Annars är det förmodligen risk för att ni får bastu inomhus inte långt efter att ni börjar elda.

Om en kamin (eller annan värmekälla) generellt påstås räcka till x antal m2, så beror det ju mycket på hur välisolerat huset är, och hur lätt värmen kan sprida sig i huset.

Det är mina spekulationer, men det finns säkert någon här som har ett nytt hus med golvvärme och kamin som kan ge säkrare input.

För klen? Jag förutsätter att bergvärmesystemet kommer vara dimensionerat för att klara uppvärmningen av hela huset även vid DUT (Dimensionerande Utomhus Temperatur, alltså när det är som allra kallast), åtminstone mha. eltillskott?

I så fall så är ju ingen för klen, utan det handlar mer om vad ni vill ha. Ingen kakelugn kommer kunna värma huset till behaglig temperatur själv. Inte för att det inte finns effektmässigt starka nog, utan för att den värmer mest där den står. För att uppnå god komfort så att värmen sprider sig i hela huset krävs ett distributionssystem.

Nu står det ju inte (vad jag kan läsa, kan inte finska) hur många KW någon av dem är på, men vikten är ju tilltalande och borgar för en jämn och behaglig temperatur. Ju tyngre desto långsammare går det att värma upp, men desto längre värmer de efter ni slutat elda.

Sen är ju inte golvvärme ingjuten i betongplatta direkt optimal uppvärmningsform i kombination med en kamin. Det kommer bli alldeles för varmt när ni eldar och ett bra tag därefter, eldar ni inte mer kommer det istället att bli för kallt efter några timmar / nåt dygn.

Detta beroende på den relativt stora trögheten i golvvärmesystemet.

Jo det stämmer, huset är välisolerat, golvvärme i betongplatta, 3-glas fönster och energi klass B, skulle vara A om man tagit lite dyrare fönster (har en tråd i forumet socialt & projekt för detaljerad info om huset). Det känns ju bra att veta att den "räcker till", jag vill ju köra den så att elpatronen inte behöver gå igång i värmepumpen.

Redigerat:
DennisCA skrev:
Jo det stämmer, huset är välisolerat, golvvärme i betongplatta, 3-glas fönster och energi klass B, skulle vara A om man tagit lite dyrare fönster (har en tråd i forumet socialt & projekt för detaljerad info om huset). Det känns ju bra att veta att den "räcker till", jag vill ju köra den så att elpatronen inte behöver gå igång i värmepumpen.
Och för att svara på det behöver vi veta hur din värmepump är dimensionerad. Djup på borrhål osv. Dessutom mer info om husets energibehov.

Men utan att bli allt för teoretisk så tror jag båda de där ugnarna räcker gott och väl. Gissningsvis så ligger de på 9 KW om man eldar hårt, det bör ditt hus klara sig ensamt på, även när det är svinkallt ute.

Ja allt kommer som ett paket från hustillverkaren så det borde vara dimensionerat för huset. Det är en Nibe F1245 värmepump och borrhålet blev 130m.

Vi valde att gå på modellen Lokki, den är som standardmodellen men 1.90m hög istället för bara 1.60 vilket ju är alldeles för kort då jag började mäta upp och föreställa mig hur det skulle bli, nu blir den två cent högre än mig och det ser mycket bättre ut i min fantasi med en högre spis.

http://www.uunisepat.fi/mallisto/23-lokki-slammattu-/-kaakeli

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.