Hej.

Ska hjälpa en kompis att koppla in 2st albintankar till hans Diom vedpanna (22kw).

Nu är dessa tankar begagnade och ihopdockade med varandra med 2" anslutningar mellan.
Det jag nu funderar över är själva inkopplingen. Ifall man tex kan ta matning och retur från samma tank eller måste ha matning ifrån ena och retur från andra?

Jag har kopplat in mitt vedsystem men då med ren vedpanna och 2st tankar där matning/retur är inkopplade imellan tankarna.

Nu vill kompisen gärna använda dessa "dockningar" för att slippa extra rördragning.
Pannan har inbyggd vvb så det är rena tankar.

Det man är rädd för är att det bara kommer cirkulera i första tanken mellan matn/retur.

Bifogar en bild.

tankar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som vet eller gjort så?

Då kanske man ska ta de säkra före de osäkra och köra in returen i ena tanken och ta värmen från andra. Då borde det blanda sig?

Ja koppla in diagonalt som du tänkt dig om det går lätt, är alltid lite bättre så om flera tankar sätts parallellt.

Jag slarvade lite med detta när jag byggde mitt system, det märks att det laddar ur lite ojämnt. Nu visade det sig dock vara bra i mitt fall då det sparar lite värme där jag har förrådsberedaren. Se till att få lika strömningsmotstånd genom tankarna, eller seriekoppla dem, det borde vara ännu bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.