20 888 läst ·
22 svar
21k läst
22 svar
Nibe vedex 3300 hur är den?
Veden är rivning virke från huset så den är väldigt torr. Kanske för torr. Det står i instruktionerna att luckan ska stå på glänt i tändfasen så fläkten går på högsta läget. Man ska stänga först när rokgasen har en temo på 130-150 grader, och det får jag men när jag stänger och den är i normalt driftläge sjunker temperaturen. Murstocken är ca 6,5 meter hög men skorstensdraget borde ju inte påverka när den är fläktstyrd?
När jag eldar i min vedex 3300 ligger rökgaserna mellan 180-200 grader med alla turbulatorerna i se till att du har en riktig glödbädd innan du fyller pannan. luftspjället brukar jag ha längst till vänster vid uppstart tills jag har fått en riktig förbränning sen drar jag ner det nästan till mitten under resten av eldningen. ett bra sätt att se att du har bra förbränning är att kolla i nedersta seglaset lågan ska slå ner i brånnarplåten för att sen vända upp så att det bildar cirklar lågan ska vara ljus eller blåaktig. rökgaser under 170 grader = dålig förbränning. när jag startar upp pannan brukar jag fylla ungefär halva pannan sen får den stå med luckan halvöppen tills rökgaserna ligger runt 250 grader och det är rikligt med glöd fyll pannan och stäng luckan det brukar funka bra / lycka till
Tack för tippset. Enligt nibe så ska spjället stå till höger om man har blandved men jag ska absolut testa din metod. Roligt att få svar från någon med samma panna. Då det blir lite med detaljerat. Jag provar och återkommer. TACK!
Jag har nu exprementerat lite med spjället. Det verkar funka lite bättre. Det kan ha varit jag som eldat med lite ved tidigare. Men under drift kan temperaturen gå ner mot 150 grader. Kanske lite i underkant. men jag får testa vidare
Öppnar upp denna tråden lite igen. Håller på att installera en 3300. Har haft en 3000 tidigare.
Tänkte höra med er som har en 3300, konvektionsluckan på toppen av pannan som turbulatorerna sitter under. Är inte den skruvad på 3300? Kan nämligen bara lyfta upp den.
På min gamla 3000 så satt luckan fast med två st vingmuttrar om jag inte minns fel. Tacksam för svar
Tänkte höra med er som har en 3300, konvektionsluckan på toppen av pannan som turbulatorerna sitter under. Är inte den skruvad på 3300? Kan nämligen bara lyfta upp den.
På min gamla 3000 så satt luckan fast med två st vingmuttrar om jag inte minns fel. Tacksam för svar
Tackar för svaret 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden