J
Joukko: [citat] Bultarna är ca 25-30mm långa. Jag har mailat Baxi och de sa att jag kunde köra med vanlig packningsmassa som man har till tex bil.
14 svar · 7,2k läst
·
A
analog: Ok, gött att det löste sig!
6 svar · 2,4k läst
·
I
Izvek: Haha... mm gräva ner sig kan man göra.
27 svar · 5,5k läst
S
Skogstinsen: Jo det är så att skiktningen har slutat fungera i min tank. Lyfter en hemskt gammal tråd då det är lite kul. Installerade systemet förra sommaren och då fungerade skiktningen bra hade tappvarmvatten i 7-8 dagar. Men som det är nu så räcker det bara i 4-5 dagar. Och de 3 termometerna visar nästan lika temperatur. Hela förloppet från 90 ner mot 40 grader. Jag har inte ändrat på
49 svar · 10,2k läst
·
H
hastish: Ja precis, det är för att slippa skorstenen. I och med att allt hänger på dragfläkten så stannar allt om den krånglar. Det är så klart bättre med en skorsten, vilket jag saknar i mitt direkt-el hus. Det fungerar så här: http://youtu.be/6iVYybF8uxI Men det har varit klagomål på att den stannar vid för många minusgrader, att den har varit dålig i vissa kombinationer av ariterms
3 svar · 4,0k läst
P
perserkungen: Dags att installera en braskamin, Någon som har goda erfarenheter av bra firma i Lund med omnejd?
0 svar · 1,2k läst
T
tompa1976: Nu har jag ritat upp det befintliga systemet som jag har på oljepannan. Hade alltså tänkt att använda samma typ av slinga för tappvarmvatten även på nya anläggningen. Tyvärr vet jag inte vad allt är men jag har gissat lite. Kanske kan jag få kvalificerade gissningar från er eller så kan jag ta kort på prylarna. [bild]
7 svar · 2,5k läst
·
J
jensaro: Prova och se vad din kamin gillar bäst. Förutsatt att kaminen är rätt inställd för respektive alternativ kommer du inte ha nån skillnad i förbrukning av pellets.
1 svar · 3,5k läst
P
pigge_grävare: Och det bästa är att jag når att lägga i ifrån dassholken!
9 svar · 2,9k läst
·
M
Mr_Smurf: I morgon levereras pannan så då ska jag starta en ny tråd för installationen :)
19 svar · 4,0k läst
·
Johan-
Johan-: [citat] Golv: Träbjälklag, mineralull, golvgips. Vägg: Plankvägg, mineralull, OSB, gips Tak: Träbjälklag, spån kompletterad med mineralull, gips. ...typiskt om jag råkar glömma huruvida väggen fanns där sedan tidigare eller om jag satt upp den.
7 svar · 3,7k läst
Matarese
Matarese: Detta är lite lustigt (utdrag från rapporten); En rökgasfläkt hjälper till att skapa undertryck i skorstenen och underlättar därmed för rökgaserna att passera. Åtta av de nio vedpannorna har rökgasfläkt... Hur kan man skapa undertryck i skorstenen om fläkten sitter i pannan?
20 svar · 6,9k läst
kulle
kulle: så här [bild]
31 svar · 12,2k läst
·
kulle
31 svar · 12,2k läst
·
J
Johan Jatko: Jag har tidigare haft en albin vedpanna från -89. Inte den mest effektiva, men nog effektiv iaf. Hade den i ca 5 år, och kan bara säga att det inte var värt i svetta och nöd att ta veden från rot till färdig kubb för att det skulle kännas värt. Visst, veden har och kommer alltid ha sin roll, och bara bra med det, men jag kände att när varmvattenberedaren gav upp i vedpannan så
37 svar · 8,9k läst
omv.peter
omv.peter: Om det är jag som tillfrågas? Så är svaret: Orlan Super 40 Inköp vintern 2008 Har modifierat den, vilket kan ses i en tråd här på forumet, har inte haft några problem.
11 svar · 4,1k läst
J
jensaro: Kul att det blev flis även i fortsättningen! Lägg gärna upp byggbilder.
8 svar · 4,4k läst
M
Mr_Smurf: Jag har funderat på att köpa en duschkabin från handymann men efter att ha googlat lite om dom blev jag lite osäker... http://www.gelki.com/nyheter/?id=22
8 svar · 5,2k läst
I
Izvek: Söker info om min albin special 2 från 1980. Vore intressant. Och veta vad den kan ha för verkningsgrad. Å sen om det finns någon beskrivning på hur den ska eldas. Sitter ju ett rosett vred på varje lucka för att släppa in luft vid d olika pyrolysfaserna. Frågan är om man tänkte på det för. Har en kort beskrivning. Som bara gäller uppstart fyllning och natt eldning. Å natt
15 svar · 21,3k läst
B
Bulldog_76: Glömde återkoppla på detta. Det var inga som helst problem, de kom och bytte plåten och allt fungerar som vanligt igen.
14 svar · 8,8k läst
·
Real7
Real7: Så vitt jag vet så krävs det en elektrolyt för att transportera jonerna i ett galvaniskt element. Så det borde inte vara några problem
3 svar · 4,2k läst
I
Izvek: Tack för tipset. ..
2 svar · 1,9k läst
D09
D09: Om du vill få ner eldandet dvs de frekventa iläggen. Varför inte en 5-10 m3 tank? Jag har 4m3 ( 40kw panna, 220l vedutrymme ) och tycker att eldningen är rätt behaglig. Hade jag fått plats så hade jag ökat tankvolymen. Upplevde inte i vinter att jag var "tvungen" utan kunde planera ilägg ganska bra efter familjens schema. Edit Missade att du skulle bygga en bamsetank 👍
35 svar · 11,4k läst
G
goerana: Hej! står det inte på materialet så kontakta KEDDY. www.keddy.se //Goerana
1 svar · 1,8k läst
palbin
palbin: [citat] Vem säljer ved för 200/m3 ? - jag säljer för 300 och hade gärna köpt in den för 200 för slippa fabricera den själv :) ... . (Mina 300 anses oxå tokbilliga av diverse - tex andra vedsäljare ... .)
22 svar · 16,5k läst
·
A
Andreas_H: Ge tusan i att koppla in beredaren då. Bara plugga rörstumparna.
6 svar · 2,8k läst
J
Jimpa88: Väldigt sent svar men fick tag på färdigtorkad ved och fällde träden nu i år innan saven steg, så nu är denna vintern räddad! :)
17 svar · 8,9k läst
Zenon
Zenon: Böt till bergvärme :)
6 svar · 2,6k läst
E
Ebba728: Elektrikern menar att det går på hemförsäkringen när åskan har slagit ut det. En VVS firma beställde det och monterade men jag var med och tittade mycket enkelt att byta bara att flytta över kontakterna och 4-5 skruvar till det nya kortet. Men ingen garanti har för mig att jag läste att dom lämnar två år på elektronik och fem på resterande.
8 svar · 3,0k läst
R
Rolew: Hur gick det med kaminen? Håller själv på att leta ersättare till min gamla Hugo. Vill helst slippa byta skorstenen....
1 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: Jag var på vippen att skaffa en Faxe 500 till de kubik jag eldar upp varje år. Men, istället tog jag förnuftet till fånga och skaffade en bra klyvyxa istället. Nu blir det ingen klyv. Ett par kubik som jag förbrukar fixar man enkelt med yxa och det går fortare än med hydraulklyvar. Speciellt de billiga klyvarna är så fruktansvärt långsamma att man hinner tröttna. Detta är nog
15 svar · 29,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.