1 187 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Rördelar till gammal vedkamin
En bekant till mig tänker montera en gammal vedkamin "Viking" i garaget.
Han har fått anvisningar av kommunen hur det skall göras för att bli godkänt.
Det är inte riktigt klart än hur skorstensröret skall utformas. Men han behöver några rördelar från utgången på kaminen och över till skorstensröret.
Han besökte en firma som säljer kaminer, men de sa att det finns inget till så gamla kaminer.
Vet någon om det finns några firmor som säljer sådant ? Nytt eller begagnat.?
Det är ju många som eldar med ved. Det borde finnas en marknad för sådana delar.
Han bor i Småland.
Han har fått anvisningar av kommunen hur det skall göras för att bli godkänt.
Det är inte riktigt klart än hur skorstensröret skall utformas. Men han behöver några rördelar från utgången på kaminen och över till skorstensröret.
Han besökte en firma som säljer kaminer, men de sa att det finns inget till så gamla kaminer.
Vet någon om det finns några firmor som säljer sådant ? Nytt eller begagnat.?
Det är ju många som eldar med ved. Det borde finnas en marknad för sådana delar.
Han bor i Småland.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det kan omöjligt vara nödvändigt med "märkesdelar" i detta fall. Be nån yrkeskunnig; en smed, mekanisk verkstad eller plåtslagare att göra grejerna. Finns minst en i varje buske i Småland, i Vaggeryd upp till tre. Sotaren kanske kan tipsa om nån?
Hej.Jag skickade ett pm för några dagar sen ,men det blev kanske fel.Undrar om du har en böj från dn 100 till dn 125 till att börja med.Funderar på en grön husqvarna men hittar ingen böj..Den minsta diametern är 125 i affären. Mvk Krister Emilsson
Har inte fått något PM, men är det grönemaljerade eller svarta rör delar du är ute efter.
Skall iallafall kolla måtten imorgon.
Om du kunde skicka en skiss på önskad böj vore bra.
Som du beskriver måtten tänker jag mig någon slag konisk böj ?? och det tror jag inte finns att få tag på.
Skall iallafall kolla måtten imorgon.
Om du kunde skicka en skiss på önskad böj vore bra.
Som du beskriver måtten tänker jag mig någon slag konisk böj ?? och det tror jag inte finns att få tag på.
Klicka här för att svara