4 647 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Baxi fläkt
Hejsan.
Jag har en Baxi duo plus compact, och fläkten har lagt av i den.
Jag har klippt av en sladd och kopplat fläkten direkt i väggen men den vill inte starta,
fläkten är 230v. Och kopplar jag in en lampa eller golvfläkt i sockerbiten där pannfläkten ska sitta
så startar dem som dem ska, alltså kommer det ström men pannfläkten för panndraget vill inte.
Då kan jag vara ganska säker på att det är fläkten som har gett sig väl?
Tänkte mest på om det var något jag kanske missat.
Mvh
Edit : Är det något som kan rekommendera en fläkt för pannan så
vore det också bra.
Edit : Det sitter en kondensator "tror jag" på sidan av fläkten,
när jag kopplar förbi den så låter fläkten lite och vill snurra men orkar typ inte,
även om den snurrar lätt när man snurrar med handen.
Vad som står på den "kondensatorn" är
mo-40/8 1,5UF +-5 1/2 B 50-60 HZ 27/91
DB HPF 400V HT / 450V PU -25+85C.
Kan det vara så att fläkten fungerar medans kondensatorn om det nu är en sådan
har gått sönder och kan bytas?
Jag har en Baxi duo plus compact, och fläkten har lagt av i den.
Jag har klippt av en sladd och kopplat fläkten direkt i väggen men den vill inte starta,
fläkten är 230v. Och kopplar jag in en lampa eller golvfläkt i sockerbiten där pannfläkten ska sitta
så startar dem som dem ska, alltså kommer det ström men pannfläkten för panndraget vill inte.
Då kan jag vara ganska säker på att det är fläkten som har gett sig väl?
Tänkte mest på om det var något jag kanske missat.
Mvh
Edit : Är det något som kan rekommendera en fläkt för pannan så
vore det också bra.
Edit : Det sitter en kondensator "tror jag" på sidan av fläkten,
när jag kopplar förbi den så låter fläkten lite och vill snurra men orkar typ inte,
även om den snurrar lätt när man snurrar med handen.
Vad som står på den "kondensatorn" är
mo-40/8 1,5UF +-5 1/2 B 50-60 HZ 27/91
DB HPF 400V HT / 450V PU -25+85C.
Kan det vara så att fläkten fungerar medans kondensatorn om det nu är en sådan
har gått sönder och kan bytas?
Redigerat:
Har själv bytt konding på min Baxi som inte ville gå med fulla varv samt var mycket seg att komma upp i halvfart.
Det finns kondingar att köpa på bla. ELFA, efter det kommer fläkten att fungera.
Det finns kondingar att köpa på bla. ELFA, efter det kommer fläkten att fungera.
LagerM skrev:Hejsan.
Jag har en Baxi duo plus compact, och fläkten har lagt av i den.
Jag har klippt av en sladd och kopplat fläkten direkt i väggen men den vill inte starta,
fläkten är 230v. Och kopplar jag in en lampa eller golvfläkt i sockerbiten där pannfläkten ska sitta
så startar dem som dem ska, alltså kommer det ström men pannfläkten för panndraget vill inte.
Då kan jag vara ganska säker på att det är fläkten som har gett sig väl?
Tänkte mest på om det var något jag kanske missat.
Mvh
Edit : Är det något som kan rekommendera en fläkt för pannan så
vore det också bra.
Edit : Det sitter en kondensator "tror jag" på sidan av fläkten,
när jag kopplar förbi den så låter fläkten lite och vill snurra men orkar typ inte,
även om den snurrar lätt när man snurrar med handen.
Vad som står på den "kondensatorn" är
mo-40/8 1,5UF +-5 1/2 B 50-60 HZ 27/91
DB HPF 400V HT / 450V PU -25+85C.
Kan det vara så att fläkten fungerar medans kondensatorn om det nu är en sådan
har gått sönder och kan bytas?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för ditt svar. Köpte en ny kondensator på TEMAB, monterat och klart, men ville ändå inte starta.
Den mullrar bara med denna kondensatorn i, som utan, eller inget alls med den gamla.
Testat en fläkt av en vän som fungerar, och den gick här, så nu får det bli att hitta en ny istället
som passar denna pannan på måndag.
Den mullrar bara med denna kondensatorn i, som utan, eller inget alls med den gamla.
Testat en fläkt av en vän som fungerar, och den gick här, så nu får det bli att hitta en ny istället
som passar denna pannan på måndag.
Den fläkten har jag sett, även vet att den passar. Tycker bara dem är oerhört dyra.
Om man tittar på andra trumfläktar, även om jag förstår det rätt ska vara till pelletsbrännare,
som tex Baxi Eurofire till millenium 1 samt 2, om fästena är det samma, samt att mängden luft som flyttas är
något liknande, kan man inte likaväl ta en av dem? Hittar dem från 1195 och uppåt, tänkte
mest för det är halva priset på dem. Länk till en. http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsbrannare/baxi/eurofire/baxi-eurofire-flakt-milenium-2
Edit : Menar nu inte alla trumfläktar ska vara till pelletsbrännare,
utan den jag länkar till.
Om man tittar på andra trumfläktar, även om jag förstår det rätt ska vara till pelletsbrännare,
som tex Baxi Eurofire till millenium 1 samt 2, om fästena är det samma, samt att mängden luft som flyttas är
något liknande, kan man inte likaväl ta en av dem? Hittar dem från 1195 och uppåt, tänkte
mest för det är halva priset på dem. Länk till en. http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsbrannare/baxi/eurofire/baxi-eurofire-flakt-milenium-2
Edit : Menar nu inte alla trumfläktar ska vara till pelletsbrännare,
utan den jag länkar till.
Redigerat:
Har för med att det sitter en EBM fläkt i panna. Det står på fläkten vilken modell du har
Kolla direkt med dom i stället så borde du få bättre pris.
http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Enkelsugande-radialfläktar-med-kåpa/
Kolla direkt med dom i stället så borde du få bättre pris.
http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Enkelsugande-radialfläktar-med-kåpa/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden