Ved, Pellets, Flis
para: Tapet räknas inte som brännbart (förutsatt då att den sitter på nått icke brännbart).
Skalman: Hej Snurre. Du har en sak som inte jag har.....pannan i marknivå. Min är i källaren å jag måste lyfta upp askan ca3½ meter totalt. Annars skulle jag göra precis som du beskrev din anläggniong.
KnockOnWood: Nej, har ingen erfarenhet av dessa kaminer. Men uppenbarligen är du ute efter den estetiska effekten, snarare än värmen. Så skaffa den kamin du tycker är vackrast. Blir det för varmt går det ju alltid att ställa upp en altandörr t.ex. Det brukar också uppskattas. Själv har jag bara en Lotus M2 [bild]
Jannez69: Kolla blocket och försök hitta en billig Solo Inova. Det är efterföljaren till Solo Plus. Båda är bra vedpannor men Inovan har sugande fläkt och det ställer mindre krav på skorstenen och den brinner jämnare. Inovan tillsätter även primärluften längre ner i vedmagasinet vilket minskar risken för övertändning och att pannan är okänsligare vid varierande vedkvalitet.
Skalman: Tack för alla tips jag fått. Hittat ett sk markrör på Billiga Tema art 44 388. Det passar perfekt. Så nu är mitt problem löst.
AndersS: Har två vanliga Keddy i gjutjärn. Tilluften står alltid på ca 70%, rör den aldrig. Tänder upp med lite mindre bitar och inlägg, låter då ena lucka stå lite öppen för extra luft. Sedan när det tagit sig så stängs luckan och man lägger in i takt med att det brinner ned. Brinner lite intensivare med barr/byggvirke än med löv och eken brukar jag alltid försöka blanda med lite
berrkan: shit vad länge sedan jag var inne här. Nä jag tog ett större stålrör runt och svetsade bara "gavlarna" så hela ytan blev vattenmantlad
simm: [citat] Surt, men bara att bita i det sura äpplet då. Kan ju då tycka att han borde ha varit försiktig när han såg att det var isigt när han tog av den (enligt han själv). Nåja, bara att åka runt och se om man hittar en ny då :
Jannez69: Oftas så är dessa murstockar oputsade där de passerar bjälklagen. Och just där är det som känsligast.. Men helt rätt att göra det man kan och försöka isolera med brandsäker isolering det man kommer åt. Men trångt, bökigt och eländigt med dessa (oftas) snedmurade jättar..
johanpelle: Ska du flytta dit i december är det väl inte riktigt läge att byta panna då. En bild på pannan skulle vara bra men alla gustavsbergspannorna är mycket gamla, Finns det olja kvar i tanken så kör slut på den. Kapa av påfyllningsrören till oljetanken om den står inne så du kan få under någonting och vicka upp tanken så den sista skvätten också brinner upp. Kan bli olja för mer än
GK100: [citat] Har du detta till nya kaminen? Och liknande till pannan? Hur är tankarna hopkopplade, parallellt eller annat sätt? Vi måste veta lite mer hur det ser ut nu om det ska gå att svara vettigt, men rimligtvis inget större problem att lägga till den.
smurfen72: Hos mig kan jag säkert tappa ur 500 liter vatten innan det är risk att pannan går torr men allt blir ju chansning vill man ha ett säkert system sätter man syr ventil eller helst öppen exp.
corre: tryck takstenen uppåt, så kan du vrida ut en av sidostenarna, efter det lyfter du ut takstenen och resterande sidor.
Abrahamsson: Har väl egentligen nån mer fundering som vore fint om nån kunnigare än mig kunde svara på innan jag ringer sotaren. Först tänkte jag att jag kan använda ett 130mm rör mellan stosen på skorstensröret som jag kletar brandfogstätning på, skjuter in och murar fast i muren. Så det får agera inmurningsstos också så att säga. Sen skjuter jag in ett 120mm rör som går till kaminen, och
AORster: *hrrmmm* o harkel.... det blev inte jag som gjorde installationen till slut... :) Den gjordes av en bekants bekant som verkligen sätter en ära i att det skall vara både praktiskt och snyggt, tycker det syns!! :thumbup:
öringen: [citat] Jag tycker du skall prata med din sotare ang. tidsintervallen på sotningen av dina eldstäder. Jag har sotning 1/år på vedspisen som vi eldar varje dag på vintern. Och på de andra eldstäderna(kakelugn,kamin) har vi kommit överens om att de skall sotas vartannat år. Eldar kanske 5-10 brasor per år samanlagt i kamin och kakelugnen.
Andreas_H: Kolla vattennivån i systemet, kolla att pumpen i laddomaten går, lufta lufta och lufta.
roland53: Har inte fått något PM, men är det grönemaljerade eller svarta rör delar du är ute efter. Skall iallafall kolla måtten imorgon. Om du kunde skicka en skiss på önskad böj vore bra. Som du beskriver måtten tänker jag mig någon slag konisk böj ?? och det tror jag inte finns att få tag på. :(
TheJo: [citat] Är nog det som har varit felet tidigare. att vi har varit för slöa när vi snickrat ihop dem. Brukar se ut som den här: [bild] Så de har alltid haft en förmåga att gå sönder. [citat] Ja, det kanske var en lite onödig tanke med en pall upptill. Men ditt recept låter ju riktigt bra. Nja, så extrema grejer behöver man inte. I dagsläget kör vi med en JD1140, liten maskin
johanpelle: Det blir ju äntligen förbjudet att elda allt möjligt skräp och bildäck i gamla överförbränningspannor 2018 enligt vad som stod att läsa på många ställen för en vecka sedan. Vad ska du ha den till?
johan63: Någon som vet om dessa har en larmutgång ? När fel uppstår blinkar displayen ju, Men kan man koppla in ett externt larm? Har larmenhet, men hur hittar man NO eller NC på brännaren ?
Kurtivan: Får svara mig själv, spisen är 85 hög det går inte att ändra på. Vad värre är att det är svårt med reservdelar till den, i motsats till Husqvarna 1926. Jag lägger ner bytet :)
johan63: Då var larmet monterad. :D [bild] [bild] Nu återstår det en ext. temp givare.
nombz: Och såhär ser det ut på baksidan, kalluft in i rören där nere (som kommer matas med fläktar också) och varm ut i dem där uppe (+ de som är ovanför insatsen på framsidan). [bild]
Blodsoppen: Nu har jag fått en ny lucka från Nibe. När servicekillen var här visade det sig att det var krokarna som låser luckan som hade slått sig. Nu hade han med en ny lucka och allt funkar kanon.
toppmurkla: Jag har bara termometer i topp och botten av tanken men skulle vilja se var språngskiktet finns. Jag känner med handen genom isolering och plåt att det blir lite, lite varmare uppifrån och ner. Teknikfantasten river upp isoleringen och sätter dit 10 tempgivare och skriver ett snyggt program, men det är mer information än jag behöver. Har någon tips på folie eller tejp som växlar färg
Jannez69: Kul! Ja pannan går som en klocka! Har du laddat ner den senaste programvaran? Ladda ner på en USB-sticka som man sedan stoppar in i pannan.
Jannez69: Inte så farligt att köpa sakerna och installera själv om man vill hålla priset nere.