Såg en annons där man kunde köpa "spillbitar" från deras snickeri.
dom skulle ta 150kr m3 avhämtat. kunde förekomma någon spik i också.
Blir lite sugen på att testa. Men kan en spik ha sönder vedpannan eller givare etc om en sådan råkar åka med in i brasan?
Finns det några andra risker eller är det bara o testa?
Det jag ser framför mig är 20m3 torkat och klart för ca 3000 avhämtat =P
dom skulle ta 150kr m3 avhämtat. kunde förekomma någon spik i också.
Blir lite sugen på att testa. Men kan en spik ha sönder vedpannan eller givare etc om en sådan råkar åka med in i brasan?
Finns det några andra risker eller är det bara o testa?
Det jag ser framför mig är 20m3 torkat och klart för ca 3000 avhämtat =P
Om du vill / måste ta bort spiken.
Alternativ 1. Sätt barnen på att dra ur spiken . ge dom 10 öre spiken eller något.
Alternativ 2. dra ur spiken tillsammans med din hustru (kanske sitta o mysa med lite rödvin o varsin hovtång) nere i pannrummet.
Passa dig när du tömmer askan så du inte river dig på en rostig spik bara.. det är inte nyttigt...
Alternativ 1. Sätt barnen på att dra ur spiken . ge dom 10 öre spiken eller något.
Alternativ 2. dra ur spiken tillsammans med din hustru (kanske sitta o mysa med lite rödvin o varsin hovtång) nere i pannrummet.
Passa dig när du tömmer askan så du inte river dig på en rostig spik bara.. det är inte nyttigt...
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Beror väl helt på vilken lösning företaget har idag, betalar företaget för att bli av med träavfall idag, så borde det ju vara bra för dom om du hämtar det gratis.D09 skrev:
Om det är mycket spik i avfallet blir det tungt att bära ut askan...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Snickerispill har väl den fördelen att det är ordentligt torrt.
Brinner alltså som fnöske
Men är det mycket klena dimensioner kanske det blir för mycket jobb att ladda pannan,
(så'nt vet jag inget om).
Enstaka spik skall väl inte spela någon roll.
Och du askar väl inte ur med bara händerna...
Men jag håller inte med Micro riktigt.
Det är väl inget jobb för små barn.
De skall provsmaka kakdeg och kamma sina Barbiedockor och My-Little-Ponies.
Brinner alltså som fnöske
Men är det mycket klena dimensioner kanske det blir för mycket jobb att ladda pannan,
(så'nt vet jag inget om).
Enstaka spik skall väl inte spela någon roll.
Och du askar väl inte ur med bara händerna...
Men jag håller inte med Micro riktigt.
Det är väl inget jobb för små barn.
De skall provsmaka kakdeg och kamma sina Barbiedockor och My-Little-Ponies.
förmodar att det blir som nämnt merjobb vid eldningen då det kan vara massa småbitar som ska plockas ihop dvs svårt att stapla i vedboden samt man får nästan ha en binge när man ska få in det i pannrummet
hade varit grymt om man kunde göra en deal med firman och få hämta gratis eller till en billig peng regelbundet under året och spara träden hemma. man slipper ju ev kostnad för ved, slitage och el för vedklyv samt ev hyra för vedprocessor.... motorsåg, bensin etc
hade varit grymt om man kunde göra en deal med firman och få hämta gratis eller till en billig peng regelbundet under året och spara träden hemma. man slipper ju ev kostnad för ved, slitage och el för vedklyv samt ev hyra för vedprocessor.... motorsåg, bensin etc
Det är frågan om spiken har någon betydelse? Jag vet att det är ett myntat begrepp att den varma spiken skulle fräta på keramiken, men jag har iallafall aldrig sett bevis på att spik verkligen skulle skada keramiken. Keramiken är ju armerad med partiklar av kiselkarbid som i sånt fall skulle ha samma effekt.
Om du får problem så är det snarare på grund av mycket små bitar och längder på bränslet, eller typ lim och färgrester etc. som brukar finnas i "spillvirke"
Om du får problem så är det snarare på grund av mycket små bitar och längder på bränslet, eller typ lim och färgrester etc. som brukar finnas i "spillvirke"