Ved, Pellets, Flis
jensaro: Borde funka fint att med din lösning.
jh74: Hej... Jag kastade ut en precis likadan panna får ngt år sedan men nu ska jag göra lite historiska beräkningar och undrar om du fick fram modellnamn och vilken effekt???? Vore kanon om du kunde hjälpa mig Mvh Johnny
nombz: [citat] Ojojoj, jag brukar elda på rätt bra så det är nog gränsfall det :) Ok, jag är med på banan. Borde googlat hårdare. Låter ju inte som jag kommer ha några problem med det där.... Installatören har dessutom kollat med sotaren om det är ok att mura igen bara man har digitalbilder tagna innan så sotaren kan se hur det är gjort vid besiktning. Och denna lösning syns ju tydligt
H-Thomasson: Har för med att det sitter en EBM fläkt i panna. Det står på fläkten vilken modell du har Kolla direkt med dom i stället så borde du få bättre pris. http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Enkelsugande-radialfläktar-med-kåpa/
pelle242: En typisk tilluftanslutning är 65mm och en tallriksventil betydligt större vilket tillsammans med kondensisoleringen att kallraset borde vara större för ventilen. Dock tror jag det är helt försumbart i sammanhanget och dessutom blir det bakom kaminen och där är man inte så ofta...
Kalmarkille: Lutte - ja det är ju en lösning förstås, även om det är jäkligt bökigt att montera bort skruven från den änden. Tackar för tipset dock.
bax: Du kan väl knipsa bort stickproppen och koppla in sladden till fläkten direkt mot termostaten. Men det är ju en snyggare lösning med ett uttag, tycker jag.
Drömhus2012: Ok. Låter bra att det funkar bra med seriekopplat året runt. Jag vågar nog inte låta bli att sätta avstängningsventiler på tankarna så jag antar att jag kommer att säga samma sak om något år :D
talbot133: hur gick det med kaminen såhär 10år senare? blev det produktion =) dom är då fortfarande riktigt fula dom jag har hittat på marknaden tyvärr eller snussssskigt dyra =(
Patrik79: Men seriöst om det funkar för er och ni tycker att det är bekvämt så fortsätt så,.. nu är ju inte den pannan gjord för att eldas mot acktankar så därför blir det fler ilägg för er men än sen då,.. men ok för mig minskade förbrukningen radikalt,.. se över en ev investering framöver med större vedpanna och kanske 2500 L acktank, typ el vem vet ni kanske tröttnar,, men byt när
senmathal: Något ska man väl åstadkomma på detta forum :D /Mats
GordonE: Jag hade också köpt en panna med lågt primärluftsintag om jag vid köpet hade vetat det jag vet idag. Istället byggde jag om pannan till det, men det krävdes en del arbetsinsats. Det som finns med luften lågt till ok pris är ju Baxi solo innova. Visst funkar det med högt intag med, men om man vill ha en panna med stort vedmagasin, bra verkningsgrad under hela eldningscykeln och fritt
MattisH: [bild] [bild] Så där då var rivningen färdig iaf.
Hemmakatten: Vår logg förs på enklast möjliga sätt. Ett rutat A4-papper med pipa 1, pipa 2, pipa 3, pipa 4 inskrivet och sedan datum under när sotningarna genomfördes.
Izvek: TOPLING Turbo vedpanna Äre det någon som har ensådan panna eller vet någe om den?
Initium: Jeg har Calmar V33 og 3stk 750. Hadde fint klart 1 eller 2 750l til, men det fins inte plats. Funderer på å bygge på 2stk 500l i tillegg, som kan avstenges med unntak av de helt kaldeste periodene...
Mr_Smurf: Bara å koppla in då, jag tror det kommer funka kalas :)
Mattsson86: De låter bra. Dom flesta tankar jag har sett är ju kopplade så.
geekling: [citat] Ohhhhhhh! Nu lever al träden farligt här ute i obygden!
shogo99: Vi har en Jøtul F 263 S kamin som installerades förra sommaren, nu efter första sotningen så ser Vermiculite plattorna (värmesköldar, isolering) i kaminen ut som att nån gått loss på dem med något tillhygge, som jag förstod det på frugan så hade sotaren plattorna liggande i kaminen då han sotade skorstenen. Nu undrar jag hur mycket sotaren egentligen har varit vårdslös eller om
Joukko: Eftersom brunnen hamnar bredvid pannan så ska det inte vara något problem med en plastbrunn. Ifall det inte går att bila fram röret helt skulle det funka att dra in ett 50mm rör i 75mm röret och sedan ändra anslutningen till avloppsröret som är under huset?
Mr_Smurf: Ring och prata med din sotarmästare, det är ändå sotarmästaren som ska godkänna den innan eldning så det är lika bra att få det fixat på det sätt som sotaren vill ha det på.
Mikael_L: Mys och stöd-eldat under kallare dagar i två år nu. Det har nog gått åt ca 1,5-2 m3 staplat mått per vinter. När pyromanins nyhetsbehag går över samt alla för husbyggets skull fällda träd har blivit aska så det måste börja köpas ved skulle jag tro att vi slutar på max 1 m3 per år framöver.
sulfobus: Vi installerade en sådan för ett halvår sedan, och utan att ha jämfört med Keddyn som jag också funderade på, så gör Conturan det man kan förvänta av en liten kassett. Den blir varm fort, och kallnar fort... Man måske mata den ofta, helst ett trä i halvtimmen för att det skall brinna lagom och jämnt. Jag hade gärna sett att den klarat att fyllas på lite mer sällan. Vi har
Tottomannen: Nu sitter beredaren på plats. Inkopplad på blandningsventilerna som sitter på varmvattenslingorna i acktanken. När jag eldar så matas den med ca 60-gradigt vatten. Har även köpt en blandningsventil som jag tänkte sätta efter beredaren, men har ännu inte sett något behov av att koppla in den. Rätt eller fel, fungerar gör det iaf...
Landmer: Tack för svar! Sätter jag en vinkel direkt så kan jag dra en bit rör och sätta en luftningsventil där inga problem! Tänkte så man inte missade någon detalj.