Vi köpte ackumulatortank och förugn begagnat. Sen skötte jag all inkoppling själv. Så för oss så tycker jag att det lönade det sig att behålla pannan. Trots att pannan har väldigt korta rökgasvägar så tyckte jag att vi hade ganska bra ekonomi på det hela. Det var nog pga att förugnen hade så pass hög förbränningsverkningsgrad.

Om man däremot låter proffs göra jobbet och inte får tag i billiga begagnade grejer så är det ingen idé att behålla pannan. Jag har inte så bra koll på priset för installation av luftvärmepumpar men det kan nog vara ett bra alternativ om man inte vill lägga ner alltför stora slantar i installationskostnad.

Göran.W
Med förugn funkar det bra men verknings graden blir nog inte mer än 60-70% för förugnen läcker en hel del värme i pannrummet.
Kan man utnytja värmen förugnen läcker är man nog uppe på 80% verkningsgrad om man dockar förugnen där olje brännaren ska sitta.

Eldar man utan förugn får man man nästan bosätta sig i källaren för ved magasinet är så litet.

En värmepump av känt fabrikat får man för ca 10 000 kr och uppåt installerat och klart efter rot.

60 kubik ved har jag allt som allt jävligt synd faktiskt att man inte kan utnyttja dem till att elda med .
Hade nog kommit undan billigt med veden , idag betalar jag 4-5 tusen i mån för fjärrvärmen kanske något fel på skiten? grannarna kommer knappt upp till 3000kr /mån

Göran.W
60 kubik x350 kr = en värmepump och nya vinter sommmar däck :wow:

Jag körde vår Diom el/olja till skroten för 3-4 veckor sedan. Jag hade tagit ur elkablar och koppar rör fick 350 kr för det =) Nr står en alfakeram combi i källaren och värmer bruksvattnet på ved. Till hösten hoppas jag att jag fått fatt i styrkortet till elen för det satt ingen i, liten miss vid inköpet.... Men vad det lider blir det till att köpa actank. Köp en bättre beg ved panna kör diomen till skroten, är mitt tips.

Hej...
Jag kastade ut en precis likadan panna får ngt år sedan men nu ska jag göra lite historiska beräkningar och undrar om du fick fram modellnamn och vilken effekt???? Vore kanon om du kunde hjälpa mig

Mvh
Johnny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.