Jag håller på att installera en kamin men nu stötte jag på problem. Hur ska jag ansluta rökröret till befintliga stålkanalen som är rektangulär ca 120x200mm? Jag trodde inte att det skulle ligga så långt in, ca 350mm mellan tapeten och röret så det är svårt att komma åt. Tips?

112236-DSC_6104_1600.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det nån som har satt in kamin i stålkanal? Jag är nyfiken hur man brukar göra. Om det är svetsning som gäller eller om det går att få tätt på annat vis.

Själva rökröret ska inte svetsas fast. Det måste kunna röra sig när hettan får stålet att utvidgas. Rökröret ska drevas fast med mineralull eller dylikt.

Däremot skulle du kunna svetsa på en stos på skorstenspipan, en rörstump med större diameter än rökröret från kaminen. Detta skulle underlätta för att kunna dreva tätt runt rökröret.

Jag vet inte mycket om svetsning men det är väl rostfritt (eller cortenstål) i din skorstenspipa, såvitt jag begriper inte helt lätt att svetsa i dessa material.

Jag vet faktiskt inte vad det är för material men tycker inte det ser ut som rostfritt. Förmodligen corten-plåt.
Min tanke är väl att jag sågar upp ett hål som rökröret precis passar i med tigersågen och punktar fast en stos med MAG:en. Sen tätar jag spalten på insidan av stosen med eldfast silikon eller liknande? Sen skjuter jag in rökröret och drevar runt.

Helst skulle jag vilja lösa det på nåt sätt som inte innefattar svetsning men det kanske är omöjligt?
Hade en idé om att såga hål och forma ett rostfritt nät till en kanal mellan stålröret och inmurningsstosen och putsa en kanal. Men det är väl stor risk att det inte blir tätt i skarven mot stålet så att säga.

Kan du inte låta tillverka ett rör med en stos på som du klämmer fast på skorstensröret med kraftiga slangklämmor eller liknande? Det förutsätter att du kan trä runt dessa runt skorstenen så klart. någon tätgucka mellan stos och skorstensrör är väl lämpligt också.

Det kanske kan vara en lösning, helt klart. Skulle kanske kunna peta in ett plattjärn med två fastsvetsade muttrar i bakkant och förbinda med stosen mha två gängstänger.
Ska ta kontakt med en lokal herre jag fick tips om som tydligen ska vara bra på såna här speciallösningar när det gäller kaminer.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ringde Gula Huset i Övik som jag blev rekommenderade att ringa till av sotaren men han ville inte hjälpa till med varken installation eller tips eftersom jag inte har köpt kaminen där, så det blev ett bottennapp. Vet inte vad jag ska hitta på då riktigt...

Kolla med sotaren om denne godkänner föreslagen installation, sedan kan du ju gå till vilken mekanisk verkstad som helst så bankar de ihop ett sånt rör på någon timme.

Har väl egentligen nån mer fundering som vore fint om nån kunnigare än mig kunde svara på innan jag ringer sotaren.

Först tänkte jag att jag kan använda ett 130mm rör mellan stosen på skorstensröret som jag kletar brandfogstätning på, skjuter in och murar fast i muren. Så det får agera inmurningsstos också så att säga. Sen skjuter jag in ett 120mm rör som går till kaminen, och drevar runt. Men om 130mm röret blir för varmt så finns väl risk att muren spricker...? Kanske går att minska risken genom att skjuta in röret från kaminen så långt som möjligt?

Sen undrar jag vad jag gör med den delen som går ner i källaren där pannan satt. Om det kan vara öppet eller om jag måste mura igen hålet i källaren? Har för mig sotaren sa att jag kunde ha sotluckan kvar där nere dock. Nån som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.