2 645 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Eldstadslucka Nibe Vedex3300
Hej alla kunniga!
Jag har en 1,5 år gammal Nibe Vedex 3300. Är mycket nöjd med pannan, men har fått problem med att stänga luckan till vedmagasinet. På låsanordningen finns två klor som griper tag i två rullar på en pinne och glider sedan lätt i läge. Det gick efter eldning i söndags inte att få igen luckan helt. Jag kollade om något var löst eller satt i vägen. Kunde inte finna något konstigt alls.Pratade med Nibe och dom kunde inte hjälpa mig. Jag har monterat av rullarna idag, då går det att stänga. Men det är mycket trögt att öppna.
Någon som kan hjälpa mig?
Jag har en 1,5 år gammal Nibe Vedex 3300. Är mycket nöjd med pannan, men har fått problem med att stänga luckan till vedmagasinet. På låsanordningen finns två klor som griper tag i två rullar på en pinne och glider sedan lätt i läge. Det gick efter eldning i söndags inte att få igen luckan helt. Jag kollade om något var löst eller satt i vägen. Kunde inte finna något konstigt alls.Pratade med Nibe och dom kunde inte hjälpa mig. Jag har monterat av rullarna idag, då går det att stänga. Men det är mycket trögt att öppna.
Någon som kan hjälpa mig?
Det tror jag inte att den varit. Är luckan stängd så är den helt stängd, finns liksom inget mellanläge. Men om så är fallet blir det kanske bara att köpa ny lucka. Då känns det skönt att jag har en Nibe. Hoppas och tror att det ska gå lätt att få tag på reservdelar.kulle skrev:
Är det någon mer som har funderingar kring min lucka så tar jag tacksamt emot tips.
Det finns justermån på gångjärnssidan (på min Vedex3000 iaf).
Jag brukar "spänna efter" luckan ibland för att få så tätt som möjligt och få bort tjuvdrag.
Justerar jag för mycket får jag samma fenomen att den inte går att stänga.
Så ev. kan bultarna suttit lite löst och justeringen har ändrat sig, så lossa på bultarna och justera in tills det funkar.
Edit:
även rullens placering i djupled är justerbar på min.
Jag brukar "spänna efter" luckan ibland för att få så tätt som möjligt och få bort tjuvdrag.
Justerar jag för mycket får jag samma fenomen att den inte går att stänga.
Så ev. kan bultarna suttit lite löst och justeringen har ändrat sig, så lossa på bultarna och justera in tills det funkar.
Edit:
även rullens placering i djupled är justerbar på min.
Redigerat:
Hej!
Det första jag kollade var att inga skruvar satt löst. Det gjorde dom inte. Att det gick och justera rullarna i djupled visste jag inte. Iallafal tror jag det har löst sig.
Nibe tar detta på garantin. Jag hade en servicekille ute förra veckan och han skulle beställa ny låsanordning bådde i luckan och pannan, sen hoppas jag det funkar.
Tack för era svar och tips!
Det första jag kollade var att inga skruvar satt löst. Det gjorde dom inte. Att det gick och justera rullarna i djupled visste jag inte. Iallafal tror jag det har löst sig.
Nibe tar detta på garantin. Jag hade en servicekille ute förra veckan och han skulle beställa ny låsanordning bådde i luckan och pannan, sen hoppas jag det funkar.
Tack för era svar och tips!
Klicka här för att svara