Nu har vi äntligen bestämt oss för panna så vad säger ni?

Prispåslaget är 1990:- och det känns ju mycket rimligt om funktionen är den utlovade,
att bara behöva dra tuberna 2 gånger om året.

Pannan beställs idag, levtid 3-4 veckor, och "spaksotningen" kan läggas till inom en vecka.

Kör hårt!! :D

Givetvis spaksotning! Jag tror helårsverkningsgraden i pannan blir rejält mycket högre med spaksotning, Att skruva upp locket, dra ut de skitiga turbulatorerna och sedan sota med viska blir lätt något man skjuter på. Frun i huset eller barnen gör det då ALDRIG! Men dra i sotspaken kan alla orka göra.

Finns inte på kartan att jag skulle köpa en ny vedpanna idag utan spaksotning, det är helt suveränt! Och drar du i spaksotningen medans pannan är i full drift så gödslar du grannens potatisland samtidigt... Pannan och tuberna alltid ren å fin.. :thumbup:

• Gilla
AORster och 1 till
  • Laddar…
Du kommer att hata dig själv hela pannans livslängd om du väljer bort spaksotningen.

• Gilla
AORster och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju alltid tala om för barnen att dom absolut inte får röra den spaken, då blir det nysotat flera gånger om dagen! :D

• Gilla
AORster och 2 till
  • Laddar…
xdigger skrev:
Sen kan man ju alltid tala om för barnen att dom absolut inte får röra den spaken, då blir det nysotat flera gånger om dagen! :D
Våra "ungar" är 24 & 26 så jag får nog ha pannan ifred!! :D

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Bor "barnen" hemma kan du skippa spaksotningen och lägga 1990kr på nått annat och låta barnen sota! Dom kan ta en vecka var.

• Gilla
AORster
  • Laddar…
Funkar nog inte i praktiken.. ;) Bättre att köra på spaksotningen då! Jag funderar på att köpa till spaksotning till min Thermia Biomatic! :)

Nej nej! Biomaticen finns ju med motoriserad sotning!

Är det Ariterm eller Thermia?? Jag har ju en Thermia!

Trodde de var snarlika, har bara koll på at.

Jo, den delen är nog rätt lika, men det lär ju kosta med motorstyrd sotning. ;) Räcker gott med spak för mig, går fint med viska också, men spaksotning hade varit gott nog! :)

Ja, helt klart mycket värt att slippa lyfta luckan och grisa med viska.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Majgårdarna
Självklart skall du ha spaksotning!

• Gilla
AORster
  • Laddar…
Effecta Lambda 35 med spaksotning beställd så nu är det "bara" resten kvar!! ;)

Skall göra nästan hela installationen själv, elen gör jag inte men resten skall jag ge mig på.

Blir en ny tråd om detta tror jag, kan kanske behöva lite goda råd....

Tack för alla glada tillrop!!

• Gilla
Jannez69 och 3 till
  • Laddar…
Så var pannan till slut installerad nästan precis ett år efter beställningen! .:thumbup:

Det var värt att vänta på dock då skorstenen visade sig läcka vid provtryckning i våras.
Hade blivit en massa extra jobb om pannan varit installerad, så tur i oturen alltså. :D

Nu blev det ett rostfritt rör och nästa vecka blir en Tigex 50 dragregulator monterad.
Sen är det isolering av rör och acktank som skall göras + lite finish jobb... ;)

Postar några bilder på den nästan färdiga installationen och den provisoriska "isoleringen" av acktanken! installation1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
isolering1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Steffo96 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.