Nu har vi äntligen bestämt oss för panna så vad säger ni?
Prispåslaget är 1990:- och det känns ju mycket rimligt om funktionen är den utlovade,
att bara behöva dra tuberna 2 gånger om året.
Pannan beställs idag, levtid 3-4 veckor, och "spaksotningen" kan läggas till inom en vecka.
Kör hårt!!
Prispåslaget är 1990:- och det känns ju mycket rimligt om funktionen är den utlovade,
att bara behöva dra tuberna 2 gånger om året.
Pannan beställs idag, levtid 3-4 veckor, och "spaksotningen" kan läggas till inom en vecka.
Kör hårt!!
Givetvis spaksotning! Jag tror helårsverkningsgraden i pannan blir rejält mycket högre med spaksotning, Att skruva upp locket, dra ut de skitiga turbulatorerna och sedan sota med viska blir lätt något man skjuter på. Frun i huset eller barnen gör det då ALDRIG! Men dra i sotspaken kan alla orka göra.
Finns inte på kartan att jag skulle köpa en ny vedpanna idag utan spaksotning, det är helt suveränt! Och drar du i spaksotningen medans pannan är i full drift så gödslar du grannens potatisland samtidigt... Pannan och tuberna alltid ren å fin..
Finns inte på kartan att jag skulle köpa en ny vedpanna idag utan spaksotning, det är helt suveränt! Och drar du i spaksotningen medans pannan är i full drift så gödslar du grannens potatisland samtidigt... Pannan och tuberna alltid ren å fin..
Effecta Lambda 35 med spaksotning beställd så nu är det "bara" resten kvar!! 
Skall göra nästan hela installationen själv, elen gör jag inte men resten skall jag ge mig på.
Blir en ny tråd om detta tror jag, kan kanske behöva lite goda råd....
Tack för alla glada tillrop!!
Skall göra nästan hela installationen själv, elen gör jag inte men resten skall jag ge mig på.
Blir en ny tråd om detta tror jag, kan kanske behöva lite goda råd....
Tack för alla glada tillrop!!
Så var pannan till slut installerad nästan precis ett år efter beställningen! .
Det var värt att vänta på dock då skorstenen visade sig läcka vid provtryckning i våras.
Hade blivit en massa extra jobb om pannan varit installerad, så tur i oturen alltså.
Nu blev det ett rostfritt rör och nästa vecka blir en Tigex 50 dragregulator monterad.
Sen är det isolering av rör och acktank som skall göras + lite finish jobb...
Postar några bilder på den nästan färdiga installationen och den provisoriska "isoleringen" av acktanken!
Det var värt att vänta på dock då skorstenen visade sig läcka vid provtryckning i våras.
Hade blivit en massa extra jobb om pannan varit installerad, så tur i oturen alltså.
Nu blev det ett rostfritt rör och nästa vecka blir en Tigex 50 dragregulator monterad.
Sen är det isolering av rör och acktank som skall göras + lite finish jobb...
Postar några bilder på den nästan färdiga installationen och den provisoriska "isoleringen" av acktanken!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder