Hej,
Ny husägare med en vedpanna enligt följande bilder, har tyvärr problem med att vi inte får upp någon bra värme, någon som har tips på hur man ska elda ?
Vi har två tankar på 1500 liter var, så är en del att värma upp.
Tack på förhand
Pannan
Tempmätare tankar
Ny husägare med en vedpanna enligt följande bilder, har tyvärr problem med att vi inte får upp någon bra värme, någon som har tips på hur man ska elda ?
Vi har två tankar på 1500 liter var, så är en del att värma upp.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tempmätare tankar
Pannan kräver säkert mellan 3-6 fulla ilägg för full värme i ackumulatortankarna.
Ju kallare desto fler ilägg. Har ni sotat pannan? Rökgastemperatur?
Ju kallare desto fler ilägg. Har ni sotat pannan? Rökgastemperatur?
Tack för svar!berrabongo skrev:
Tyvärr sitter det ingen rökgas temp på den, har bara en mätare fram som visar tempen på vattnet i pannan, tror jag.
Har beställt sotning i veckan som kommer.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Rökgastermometer är en bra början om du vill få en uppfattning om hur bränsleeffektiv pannan är. Du kanske kan borra hål i rökröret mellan panna o skorsten och sätta dit en?
Troligt är att du kommer fram till att det går att vässa verkningsgraden något, men att det kommer att förbli arbetssamt och tidsödande att värma huset med denna panna.
Det ser ut att vara en "gammeldags" överförbränningspanna? Om du skulle byta ut pannan mot en modern vedpanna med
a) fläktstyrd underförbränning
b) stort vedmagasin
c) effektivt utnyttjande av värmen i rökgaserna
-skulle det vara betydligt lättsammare att värma huset.
Du har goda förutsättningar i o m de stora tankarna!
Troligt är att du kommer fram till att det går att vässa verkningsgraden något, men att det kommer att förbli arbetssamt och tidsödande att värma huset med denna panna.
Det ser ut att vara en "gammeldags" överförbränningspanna? Om du skulle byta ut pannan mot en modern vedpanna med
a) fläktstyrd underförbränning
b) stort vedmagasin
c) effektivt utnyttjande av värmen i rökgaserna
-skulle det vara betydligt lättsammare att värma huset.
Du har goda förutsättningar i o m de stora tankarna!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Problemet kan också vara att tankarna är för dåligt isolerade eller att strömningshastigheten är för hög.
Vad det gäller sotning så brukar man få sota sin panna minst en gång i månaden, då alltså bara pannan. Det påverkar verkningsgraden mycket!
Vad det gäller sotning så brukar man få sota sin panna minst en gång i månaden, då alltså bara pannan. Det påverkar verkningsgraden mycket!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Har du möjlighet natt prata med husets förre ägare?
Det är väll så att det i stort sett kan vara vad som helst som är sönder eller fel?
Det kan kanske bara vara någon liten fjuttsak kanske har gått sönder om du har tur?
Men det ser ut som att du har fått lite värme i tankarna, är det kanske bara att lassa in mer ved? Om du skulle göra det fortsätter temperaturen i så falla att stiga?
Det är väll så att det i stort sett kan vara vad som helst som är sönder eller fel?
Det kan kanske bara vara någon liten fjuttsak kanske har gått sönder om du har tur?
Men det ser ut som att du har fått lite värme i tankarna, är det kanske bara att lassa in mer ved? Om du skulle göra det fortsätter temperaturen i så falla att stiga?
Halloj
Tack för många kloka svar!
Tyvärr är förra ägaren inte kontaktbar, vilket gör det svårt
Sotaren va här igår och körde rent och fick ur riktigt mycket skit enl honom själv, så igår gick de betydligt snabbare och få upp temperaturen.
Hittade även denna mystiska lådan och fick klart för mig att den går till pannan, dock så förstår jag inte tiduret, känns som man ska kunna ställa tiden men urtavlan har lite konstig markering.
Tack för många kloka svar!
Tyvärr är förra ägaren inte kontaktbar, vilket gör det svårt
Sotaren va här igår och körde rent och fick ur riktigt mycket skit enl honom själv, så igår gick de betydligt snabbare och få upp temperaturen.
Hittade även denna mystiska lådan och fick klart för mig att den går till pannan, dock så förstår jag inte tiduret, känns som man ska kunna ställa tiden men urtavlan har lite konstig markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det där ser ut som styrcentralen till en shuntstyrning. Den styr hur mycket värme som skickas ut från tanken till värmesystemet genom att den styr en motor som styr shuntventilen. Uret är till för att kunna sänka värmen, ex nattetid. Googla (lr rota i huset) runt om du kan hitta en manual eller maila CTC. Tills dess kan du pilla hur mycket du vill på denna manick, inget farligt händer. Börja med att ställa vredet på solsymbolen: då är värmen på hela tiden.
Edit: den styr alltså automatiskt värmen i huset utifrån utetemperaturen alternativt efter innetemperaturen
Edit: den styr alltså automatiskt värmen i huset utifrån utetemperaturen alternativt efter innetemperaturen
Redigerat:
Första frågan, är problemet att du inte får upp värme i systemet (acctankar osv) eller att du inte får upp temperaturen i huset?
CtC-Matic t är shuntautomatic, som styr framledningstemperaturen beroende på ute eller innetemperatur som några redan sagt.
Inte rätt manualer men till men snarlika ctcmatic.
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_Matic-EW-1.pdf
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_MATIC-EW-2.pdf
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_Matic-EW-3.pdf
Om du vill koppa förbi tiduret ställer du som föregående sagt brytaren till höger på sol(dagstemperatur dygnet runt) eller måne (konstant nattsänkning)
Jag har satt termostater på alla element som sköter finregleringen så kör ingen nattsänkning längre utan har istället konstant nattsänkning och slår om till sol. Har du termostater på elementen? För då kan man fula sig och ha lite högre framledningstemperatur än erforderligt och låta dem sköta en större del av regleringen.
Skalan till vänster om vredet ställer du hur mycket sänkningen av framledningstemperaturen ska vara på natten (blå plupp) och hur mycket den ska höjas på dagen (röd plupp). Skalan till höger om vredet är valet av kurva.
Om du kikar i manualerna jag länkar till så kan du använda tabellerna där för att ställa in rätt framledningstemperatur även om det inte är exakt din shuntautomatic.
Edit: åtgärdande av autocorrects ändring av vitala ord så det blev rätt och läsbart
CtC-Matic t är shuntautomatic, som styr framledningstemperaturen beroende på ute eller innetemperatur som några redan sagt.
Inte rätt manualer men till men snarlika ctcmatic.
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_Matic-EW-1.pdf
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_MATIC-EW-2.pdf
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_Matic-EW-3.pdf
Om du vill koppa förbi tiduret ställer du som föregående sagt brytaren till höger på sol(dagstemperatur dygnet runt) eller måne (konstant nattsänkning)
Jag har satt termostater på alla element som sköter finregleringen så kör ingen nattsänkning längre utan har istället konstant nattsänkning och slår om till sol. Har du termostater på elementen? För då kan man fula sig och ha lite högre framledningstemperatur än erforderligt och låta dem sköta en större del av regleringen.
Skalan till vänster om vredet ställer du hur mycket sänkningen av framledningstemperaturen ska vara på natten (blå plupp) och hur mycket den ska höjas på dagen (röd plupp). Skalan till höger om vredet är valet av kurva.
Om du kikar i manualerna jag länkar till så kan du använda tabellerna där för att ställa in rätt framledningstemperatur även om det inte är exakt din shuntautomatic.
Edit: åtgärdande av autocorrects ändring av vitala ord så det blev rätt och läsbart
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden