2 763 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur tänka med flliseldningen?
Hej!
Monterade in flisstokern i helgen, nöjd så här långt. Men jag är inte helt säker på hur jag ska styra/elda med brännaren.
Panna är kopplad till en acktank på 3m3.
En tanke är att hålla hela tanken uppvärmd. Har mycket värme på lager och skulle det stanna så finns det värme ett tag till.
Ett annat alternativ för att slippa hålla så mycket vatten uppvärmt och minska förlusterna är att montera dit mer styrning så jag bara håller halva tanken varm.
Villket blir bäst? Fler idéer?
Monterade in flisstokern i helgen, nöjd så här långt. Men jag är inte helt säker på hur jag ska styra/elda med brännaren.
Panna är kopplad till en acktank på 3m3.
En tanke är att hålla hela tanken uppvärmd. Har mycket värme på lager och skulle det stanna så finns det värme ett tag till.
Ett annat alternativ för att slippa hålla så mycket vatten uppvärmt och minska förlusterna är att montera dit mer styrning så jag bara håller halva tanken varm.
Villket blir bäst? Fler idéer?
http://ekontroll.com/product.html/tk1b?category_id=12
Detta kanske kan vara något för dig.(Se länken ovan)
Nackdelen med att hålla hela tanken varm är korta körningar på pannan, mer värmeförluster, och den energin som finns lagrad räcker ändå inte speciellt länge vid ett driftsstopp.
Detta kanske kan vara något för dig.(Se länken ovan)
Nackdelen med att hålla hela tanken varm är korta körningar på pannan, mer värmeförluster, och den energin som finns lagrad räcker ändå inte speciellt länge vid ett driftsstopp.
Jag klarar mig ungefär ett dygn om det skulle stanna.
Det är en Skogma Stoker 077 jag har. Ingen aning om hur många kWh den är på. Men märker ju att de går åt mycket flis för att hålla hela tanken varm. Och då antagligen inte till någon jättenytta. Bästa är kanske att bara värma VVslingorna.
Ja, har kollat på en TK1 för att styra stoppet mot tanken. Termostat för att styra panntempen finns ju i skåpet.
Det är en Skogma Stoker 077 jag har. Ingen aning om hur många kWh den är på. Men märker ju att de går åt mycket flis för att hålla hela tanken varm. Och då antagligen inte till någon jättenytta. Bästa är kanske att bara värma VVslingorna.
Ja, har kollat på en TK1 för att styra stoppet mot tanken. Termostat för att styra panntempen finns ju i skåpet.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Du skulle kanske kunna bygga en styrning som den jag byggde till min kulvert. Nuvarande versionen består av en termostat i toppen av tanken som slår till när temperaturen sjunker under inställt värde samt ett tidrelä som slår ifrån när en viss tid förflutit och tanken är lagom full. Denna lösning innebär att du kan laborera med tiden och fritt välja hur stor del av tanken som ska laddas.
Byggprocessen för kulvertstyrningen här: https://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/221204-bygga-egen-kulvertstyrning.html
Byggprocessen för kulvertstyrningen här: https://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/221204-bygga-egen-kulvertstyrning.html
Klicka här för att svara