9 797 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Blanda lera till kakelugn
Nu har jag tänkt att äntligen få tummen ur... Ramen som håller luckorna på vår kakelugn sitter lite löst. Jag skaffade lera i pulverform avsett för kakelugnar för ett par år sedan. För bara något år sedan skaffade jag lämplig sand. MEN... hur var det nu med blandningsförhållandena? Han som fixade leran rekommenderade en tredjedel lera och resten sand. Eller var det tvärtom? Kan någon hjälpa mig så jag får jobbet avklarat. Gott nytt år
1 volymdel lera + 3 volymdelar sand är vanligt om sanden inte har så mycket ler.
Torrblanda gärna först, sen i med vatten och rör bruket med visp.
Låt stå någon dag eller längre.
Rör bruket smidig (det stelnar till när det står ett tag) och tillsätt eventuellt lite mer vatten.
Mura! (Glöm ej att förblöta ytorna ordentligt så att lerbruket fäster)
Torrblanda gärna först, sen i med vatten och rör bruket med visp.
Låt stå någon dag eller längre.
Rör bruket smidig (det stelnar till när det står ett tag) och tillsätt eventuellt lite mer vatten.
Mura! (Glöm ej att förblöta ytorna ordentligt så att lerbruket fäster)
Precis, mura tillbaka:
Ta ut stenen och peta bort gamla fogrester. Doppa stenen i vatten i några minuter samt vät stenarna den ska muras emot ordentligt (spreja). Kleta på ett överskott av lerbruket på alla sidor på stenen (enklast är att använda händerna). Tryck stenen på plats och vänta några minuter tills den fixerats. Fixa till bruket med händerna så att det blir snyggt.
Sen måste du vänta tills allt vatten torkat ur stenen innan du eldar för annars spricker bruk och sten. En nymurad ugn tar minst ett par månader i ett eldat hus med fullt öppet spjäll att torka. Vad en enda nymurad sten tar vet jag inte.
Ta ut stenen och peta bort gamla fogrester. Doppa stenen i vatten i några minuter samt vät stenarna den ska muras emot ordentligt (spreja). Kleta på ett överskott av lerbruket på alla sidor på stenen (enklast är att använda händerna). Tryck stenen på plats och vänta några minuter tills den fixerats. Fixa till bruket med händerna så att det blir snyggt.
Sen måste du vänta tills allt vatten torkat ur stenen innan du eldar för annars spricker bruk och sten. En nymurad ugn tar minst ett par månader i ett eldat hus med fullt öppet spjäll att torka. Vad en enda nymurad sten tar vet jag inte.
Klicka här för att svara