14 252 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Höjd på skorsten för att inte störa grannens friskluftsintag?
Med stöd av miljöbalken kan eldningsrestriktioner på enskilda fastigheter eller områden utfärdas om det behövs för att förhindra olägenhet för människors hälsa. Detta efter klagomål från grannar eller andra som bedöms berörda. Vad gäller lagkraven kring höjden så bör (skall) skorstenar för eldstäder med märkeffekt upp till 60kW mynna över nock, och dels minst 1,0 meter över taktäckningen (se BBR 21, 6:743§). Uppfyller du dessa krav följer du lagstiftning och både din handläggare på bygglovsavdelningen och skorstensfejare bör vara nöjda.
Vilken höjd som sedan är mest lämpad för att göra din granne glad är nog svårare att svara på. Jag hade hört mig för hos närmaste sotare med lite erfarenhet, alternativt kaminåterförsäljaren vad som bedöms lämpligt.
Vilken höjd som sedan är mest lämpad för att göra din granne glad är nog svårare att svara på. Jag hade hört mig för hos närmaste sotare med lite erfarenhet, alternativt kaminåterförsäljaren vad som bedöms lämpligt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då kakelugnen är nytänd kan man gå ut och se röken.
Ibland följer röken taket och går nästan rätt ner från takslutet. Ibland har jag tagit in röken via friskluftsintaget, då får man stänga ventilationen.
Det hjälper inte då med en hög skorsten. Det kan vara bättre att låta bli att elda när vinden går åt fel håll.
Det jag kan tänka mig är att försöka hitta ett rökfilter som tar bort det mesta av lukter mm. Är filtret bra så är det i princip ånga som kommer ut. Har aldrig hört någon villa som har rökfilter men finns för större anläggningar.
Ibland följer röken taket och går nästan rätt ner från takslutet. Ibland har jag tagit in röken via friskluftsintaget, då får man stänga ventilationen.
Det hjälper inte då med en hög skorsten. Det kan vara bättre att låta bli att elda när vinden går åt fel håll.
Det jag kan tänka mig är att försöka hitta ett rökfilter som tar bort det mesta av lukter mm. Är filtret bra så är det i princip ånga som kommer ut. Har aldrig hört någon villa som har rökfilter men finns för större anläggningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden