Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla!
Jag har en stor gammal oljetank i källaren, men skall gå över till pellets. Panna och tank står i olika rum i källaren, vilket jag förstått är bra ur ett brandrisksperspektiv. Jag hade önskat att återanvända oljetanken som ett gigantiskt pelletsförråd. Är det möjligt, vettigt, görbart med små enkla medel, osv?
Jag har ju tänkt en del på det själv, och det är väl två skruvar som gäller och ett litet mellanförråd?
Tips, tankar (no pun intended) och förslag mottages tacksamt.
Jag har en stor gammal oljetank i källaren, men skall gå över till pellets. Panna och tank står i olika rum i källaren, vilket jag förstått är bra ur ett brandrisksperspektiv. Jag hade önskat att återanvända oljetanken som ett gigantiskt pelletsförråd. Är det möjligt, vettigt, görbart med små enkla medel, osv?
Jag har ju tänkt en del på det själv, och det är väl två skruvar som gäller och ett litet mellanförråd?
Tips, tankar (no pun intended) och förslag mottages tacksamt.
Redigerat:
Så klart det är möjligt, "Med enkla medel" beror ju på hur bra du är på att svetsa och vilken tillgång på plåt du har. Du behöver sätta två sneda väggar ner mot bottenskruven (om du inte jobbar med vakuum).
Sen behöver du en manlucka (välj plexiplast så slipper du öppna för att kolla nivån i tanken) sen behöver du så klar påfyllnadsrör och ett ventrör som leder ut, där placeras en filtersäck för att ta upp damm när du fyller på. (Jag förutsätter att du kommer bulka in pellets med pumpbil?
Tanken går att tvätta ur.
Sen behöver du en manlucka (välj plexiplast så slipper du öppna för att kolla nivån i tanken) sen behöver du så klar påfyllnadsrör och ett ventrör som leder ut, där placeras en filtersäck för att ta upp damm när du fyller på. (Jag förutsätter att du kommer bulka in pellets med pumpbil?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Wow! Supersnyggt! Japp, så skulle jag vilja ha det.Thiger skrev:Så klart det är möjligt, "Med enkla medel" beror ju på hur bra du är på att svetsa och vilken tillgång på plåt du har. Du behöver sätta två sneda väggar ner mot bottenskruven (om du inte jobbar med vakuum).
[bild]
Vad tvättar man ur tanken med? Dammar det så fruktansvärt mycket med bulkfyllning? Huset ligger inte direkt i tättbebyggt, och trädammet som kommer ut är ju harmlöst för miljön...kanske till och med bra.
Detta känns som återvinning deluxe.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Absolut, men i detta skedet vill jag bara ha ett så stort förråd som möjligt, som fungerar helst flera månader vintertid utan direkt tillsyn. Jag kommer inte att bo permanent i huset nämligen.Polyene skrev:
Ja det dammar ganska ordentligt. Det är tråkigt att få en massa pelletsdamm på alla utemöbler, uteplats. fasad, cyklar, bilar, fönsterbleck. Ja du fattarCancerman_777 skrev:
När vi gjorde om en gammal oljetank till annat ändamål så hade vi en slambilsfirma där som skickade ner en liten tanig kille i tanken. Sen sög dem ur allt i ett par omgångar.
Ska man göra det själv så får man nog söka rätt på vad man skall använda, samt framförallt ha ordentlig skyddsutrustning.
Det ska vara en ovanligt stor oljetank om den ska kunna ta emot en bulkleverans. Minimileveransen brukar vara tre ton. En vanlig villatank på tre kubikmeter räcker inte. Man brukar behöva ha utrymme för minst sju kubikmeter pellets och det går inte att fylla ända upp till taket.
Då får han väl köra tratt och storsäck då..
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Stora Enso har 1,5 ton som minimikravEld skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja då lär man väl kunna knåpa ihop det 
Klicka här för att svara