OK, jag kanske var otydlig där.

När sotarens kompis gick upp och ner för taket använde han alltså inte stegen...

nejdå, det var nog jag som inte la till en :). Du var tydlig. Jag var ironisk.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
A
Om man ska sätta taksteg så får inte takfoten vara högre än 3 eller 4 M (kommer inte ihåg exakt) så de får inte användas på 2-våningshus med full höjd. Man får också se till att det är rätt steg med tanke på avståndet mellan bärläkten (annars går pannorna sönder) och att omtaget för fästet på steget är i samma dimension som bärläkten.
Har haft 1 år då snön tog 5 eller 6 steg och fick köpa upp nya. Tog ett tag att hitta rätt men är lätta att byta. Kostade runt 3- 4 hundra styck. (Har haft huset i 25 år så de går inte sönder så ofta). Sista steget bör vara en som har glidskydd till stegen. En del sotare brukar hänga stegen i den men glidskyddet klarar inte det.

Min föräldrar i hus byggt -65 fick samma anmärkning.

För att visa sin poäng lyfte kontrollanten upp stegens nedre del och släppte den så två pannor sprack. Stegen var fäst över nock och fästena skruvade med tre skruv per fäste i undertaket.

Nu skulle det vara genomgående bult med mothåll i viss dimension på undersida undertaket. Sedan skulle också den nedre delen förankras. Där gjorde vi en lösning med spikband som skruvades i läkten.

/baklastaren

Fick också anmärkning på det för tre år sedan.
Men det föll i glömska och när det var dags året efter så var det en annan som menade att så gamla hus är det synd att montera nya som förstör intrycket. Nu var min takstege en gammal variant på ca 110kg!!
Dessutom sa han att om dom inte tycker den är ok har dom rätten att inte gå upp.
Det enda jag behövde göra var att ta fram stegen och förankra den med takstegen.

A
baklastaren skrev:
Min föräldrar i hus byggt -65 fick samma anmärkning.

För att visa sin poäng lyfte kontrollanten upp stegens nedre del och släppte den så två pannor sprack. Stegen var fäst över nock och fästena skruvade med tre skruv per fäste i undertaket.

Nu skulle det vara genomgående bult med mothåll i viss dimension på undersida undertaket. Sedan skulle också den nedre delen förankras. Där gjorde vi en lösning med spikband som skruvades i läkten.

/baklastaren
Du får skicka en räkning på takpannorna. Dom betalar nog inte men då kan man dra av den på deras sotarräkning. Vill man ska kan man ta en hantverkare så blir det ungefär lika dyrt eller om dom själva kommer dit och byter till nya takpannor.

Har nån en idé hur man bör fästa stege på existerande plåttak så att det blir godkänt?

A
Om man ser på hemsidan i övrigt är det ett antal privata bolag (inkl skorstenfejarmästararnas riksförbund) som satt ihop beskrivningen av taksäkerhet. Det är inga lagkrav.
http://www.taksakerhet.se/wp-conten...tryck_slutkorrektur_sep-2015-slutversion2.pdf

De lagkrav som finns kommer från Boverket och arbetarskyddsstyrelsen. Boverkets regler bygger mest på husets byggår. Arbetarskyddsstyrelsen är jag inte säker på hur de tillämpas. Finns en del om byggregler och villabyggen som kanske är aktuella. Sen vet jag inte då det är olika regler beroende på myndighet så är jag tveksam till att det är rätt och vad som gäller.

Tack för infon!
Jag har pratat med sotaren och fått förslag hur det kan göras på den typ av plåttak jag har. Ska nu ringa takplåtsfirma som kann sätta up stegen enl. rekommendationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.