K
Är det verkligen möjligt att installera två olika eldstäder i samma skorstenskanal med Isokerns modulskorsten? Ska man gå upp en dimension mot rekommenderade eller är det tänkt att man endast ska elda i en av eldstäderna åt gången?

http://www.schiedel.se/produkter/blockskorsten/schiedel-isokern

Min tanke är att placera en Contura kakelugn med isokernskorsten ovanpå på entréplan och sedan ha en gjutjärnskamin på våningen rakt ovanför för att sedan låta skorstenen gå ut genom taket rakt upp...

Har du ugnar/kaminer med tätslutande lucka får man ha dubbla på vanliga skorstenar också.

vissa sotare kräver att du presenterar dokument på sammanlagda rökvolymer mm vilket skorstenstillverkarna kan stå till tjänst med om de får data på kaminerna.

Hade precis detta på tapeten hemma för en vecka sedan där ett företag installerade en ny kamin i köket som delar kanal med en kasset i vardagsrummet. När sotarn kom och skulle besikta installationen var jag tvungen att elda i båda eldstäderna samtidigt och draget fick ej understiga 13 kpa eller hur det nu förkortas. Han sa att det är ett krav att man skall kunna elda i båda samtidigt om installation ska vara godkänd!

Jag tror du får problem då eldstäderna är i olika våningar. Risken är att rök eller i värsta fall os tränger ut ur den övre eldstaden då du eldar i den nedre.

Här i Finland är det tillåtet att ansluta två eldstäder till samma kanal EMDAST om de är belägna i samma våning. Jag minns inte vad reglerna säger i Sverige men de brukar vara snarlika.

Varför går det inte att mura en skorsten med flera kanaler?

D09
Niklas Olsson skrev:
Hade precis detta på tapeten hemma för en vecka sedan där ett företag installerade en ny kamin i köket som delar kanal med en kasset i vardagsrummet. När sotarn kom och skulle besikta installationen var jag tvungen att elda i båda eldstäderna samtidigt och draget fick ej understiga 13 kpa eller hur det nu förkortas. Han sa att det är ett krav att man skall kunna elda i båda samtidigt om installation ska vara godkänd!
Sotarn hos mig hade som krav att man inte fick elda i båda samtidigt

Jag fick ge upp mitt pga tidspress samt att vedpannan i källaren tryckte ut rök ur kaminen trots ett speciellt tillverkat spjäll som i mina ögon var riktigt tillslutande i rökröret till kaminen.

Har man en fläkt på taket som skapar drag så skulle kanske mitt fungera men jag hade för lite tid för att testa utan fick ta ett snabbt beslut om att plugga igen hålet för kaminen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.