1 861 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur räkna ut eldstadsvolym?
Det står väldigt ofta att man ska välja ackumulatortank efter eldstadens volym. Om tillverkaren inte specificerat eldstasvolymen, hur räknar man då ut den? Räknar man ut totala volymen i pannans brännkammare? Hur funkar det om det är en vattenmantlad kamin?
Jag lyckades hitta lite information, kanske inte just om eldstadsvolym, men det kanske kan hjälpa mig iaf. Så för att svara mig själv så lyckades jag hitta att 1kg torr ved kan konverteras till 0.3 liter ved.
Lite omräknat så detta innebära att om den vattenmantlade kaminen tar 4-8kg ved så blir det en eldstadsvolym på 13.33-26.66 liter (4/0.3=13.33, 8/0.3=26.66).
Kan detta stämma?
Lite omräknat så detta innebära att om den vattenmantlade kaminen tar 4-8kg ved så blir det en eldstadsvolym på 13.33-26.66 liter (4/0.3=13.33, 8/0.3=26.66).
Kan detta stämma?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man ska ha så stor ackumulatortank som man har plats med i huset, och det kan ev ibland vara så att rörisar tycker något annat bara för att de tycker att det är jobbigt att transportera stora ackumulatortank. Tycker och tror jag.
Klicka här för att svara