Hej!
Har kört sönder min vedprocessor och det är cirka en månad tills delarna är färdiga.
Tänkte köpa något billigt att klyva med så länge. Men frågan är om det är lönt.
Hur många m3 klarar ni av att producera på en dag med motorsåg och en vedklyv typ faxe 700?
Mvh
Carl Magnus
Har kört sönder min vedprocessor och det är cirka en månad tills delarna är färdiga.
Tänkte köpa något billigt att klyva med så länge. Men frågan är om det är lönt.
Hur många m3 klarar ni av att producera på en dag med motorsåg och en vedklyv typ faxe 700?
Mvh
Carl Magnus
Om man är två med ett sådant ekipage går det ganska fort. Har du dessutom en transportör så går det ännu fortare.
Nu beror det ju på hur grov ved du kör men när vi klöv ved med en motsvarande klyv så klöv man ungefär lika fort som den andra klarade av att hålla skottkärran (som vi plockade veden från) lagom fylld och röja undan när det stockar sig kring transportören.
Köp bara ingen liten ynklig bordsklyv. Jag lånade en och höll på att förgås av frustration!
Nu beror det ju på hur grov ved du kör men när vi klöv ved med en motsvarande klyv så klöv man ungefär lika fort som den andra klarade av att hålla skottkärran (som vi plockade veden från) lagom fylld och röja undan när det stockar sig kring transportören.
Köp bara ingen liten ynklig bordsklyv. Jag lånade en och höll på att förgås av frustration!
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Inte för att vara präktig utan för att det funkar så utomordentligt krångelfritt och bra: Köp en ordentlig klyvyxa, den ska vara tung och med långt skaft. Jag kan rekommendera Fiskars (x25 eller längre) esom jag har en sån själv. Om nån klamp motstår den gör du en bonk
Beskrivning här:
https://mobil.byggahus.se/forum/biobransle/211893-vedhantering-33.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskrivning här:
https://mobil.byggahus.se/forum/biobransle/211893-vedhantering-33.html
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Jag eldar själv upp 120m3 om året och säljer med. Pga sjukdom har jag hamnat efter i årets produktion så har inte till mig själv ens i år 😊 ligger 400fubm3 och väntar på att klyvas.
Får bli yxa till det egna så länge. Har massor av yxor men trodde att en vedklyv skulle vara rätt mycket snabbare än yxa. Kör upp emot 80m3 om dagen med processorn så får väl snällt vänta på delarna 😊
Får bli yxa till det egna så länge. Har massor av yxor men trodde att en vedklyv skulle vara rätt mycket snabbare än yxa. Kör upp emot 80m3 om dagen med processorn så får väl snällt vänta på delarna 😊
Eldar du upp 120m3 själv?
Jag skulle inte vilja klyva 400m3 med vare sig yxa eller vedklyv. Däremot går ju klyvning med yxa snabbare än vedklyv om det inte är allt för grov och tjurig ved.
Klyver själv mest ved till vår vedspis och då handlar det om mest klenare gallringsved. Har ett bildäck på huggkubben, fyller hela däcket med vedträn, sen är det bara att svinga på med yxan och man slipper kröka rygg eftersom den färdigkluvna veden blir kvar i däcket.
Har även vedklyv(rejäl) men har kommit på att jag klyver veden dubbet så fort med yxan.
Jag skulle inte vilja klyva 400m3 med vare sig yxa eller vedklyv. Däremot går ju klyvning med yxa snabbare än vedklyv om det inte är allt för grov och tjurig ved.
Klyver själv mest ved till vår vedspis och då handlar det om mest klenare gallringsved. Har ett bildäck på huggkubben, fyller hela däcket med vedträn, sen är det bara att svinga på med yxan och man slipper kröka rygg eftersom den färdigkluvna veden blir kvar i däcket.
Har även vedklyv(rejäl) men har kommit på att jag klyver veden dubbet så fort med yxan.
120m3 är enormt mycket ved. Bara att hantera, förvara och torka så mycket ved är ett enormt jobb. Och vilken sorts hus förbrukar så mycket värme? En gammal dragig herrgård i norrlands inland? Jag förbrukar max 5m3 i min stuga på västkusten, men då är den välisolerad och liten.
Grymt när han gör stickor för att tända med. Lite "Åsa-Nisse" över det hela.
Själv sliter jag med en 3 kilos släggyxa, den driver bra, men känns i ryggen när man kluvit i nån timme. Veda för hand är bra motion tycker jag. Har c 7 kubik asp/björk varav jag har fixat 4 och imorgon skall resten fixas.
Själv sliter jag med en 3 kilos släggyxa, den driver bra, men känns i ryggen när man kluvit i nån timme. Veda för hand är bra motion tycker jag. Har c 7 kubik asp/björk varav jag har fixat 4 och imorgon skall resten fixas.
Jag har nog sålt 30-40 kubik ved i år, kluven med yxa. Med rätt teknik går det fort, antagligen fortare än en liten klyv. Sedan kan jag säkert inte konkurrera med en vedprocessor, det är en annan sak. Om det är som "CarlMagnus" skriver att han kör 80 kubik per dag så blir det svårt att hänga med, men jag har lite svårt att tro på den siffran.
Varför skulle det inte gå att köra 80m3? Kan lägga upp 40m3 på timmerbord och sen är det bara att spaka på innan man lägger upp nästa last. Tyvärr är min processor lite äldre och såg motorn har utgått och kisa hade ingen ersättare. Men har hittat en gubbe som kunde reparera den men det har dragit ut lite på tiden.
Eldar för värme på 2 gårdar och värmer bland annat 300m2 hus och nästan 800m3 övriga byggnader. Ibland värms även virkes och spannmålstorkar.
Eldar för värme på 2 gårdar och värmer bland annat 300m2 hus och nästan 800m3 övriga byggnader. Ibland värms även virkes och spannmålstorkar.
Vad är det för processor? Har använt hakkapilke 1x och 2x och i bästa fall blev det 3 m3 travad ved i timmen. Räknar man rus blir det väl nästan det dubbla. Men det blir så fruktansvärt mycket skräp från vedmaskiner så numer kör jag med kap och klyv.