Ved, Pellets, Flis
MikhailG: Hej, Jag har hemma en ganska stor putsad bakugn (2 X 2 m). På en sida av ugnen uppståt det några djupa (endå till tegel) men smala sprickor i putsen. Undrar om jag behöver putsa om hela ugnens sida eller går det att laga bara sprickor? Tack! //Mikhail
anjn: Du har inte bytt pellets märke nyligt? Om inte prova med ett annat fabrikat och justera in brännaren. Har en i bekantskapskretsen som efter en ny leverans pellets från sin ordinarie leverantör Hade enorma problem med gengassmällar i sin janfire brännare, så det kan även bero på pelletsen.
bonnen: Priserna är ink moms har jag för mig, men maila dom och fråga.
Majgårdarna: [citat] Class 3 är den lägsta klassen när man testar hur effektiv en panna är.. Skriver dom att den är den högsta så ljuger dom. Klass 5 är den högsta klassen. När man testar utsläpp så betyder klass 3 max 100 mg OGC per m3n torr gas vid 10 % O2. Klass 5 som är den högsta max 20 mg OGC per m3n torr gas vid 10 % O2. Det är skillnad på automatiska och manuella pannor,
yonna: Kolla om de moderna pelletskaminerna klarar av att gå på batteri. Jag har tidigare funderat på att komplettera med extra elverk som reserv men kostnaden har varit för stor för mig. Elektroniken kräver kraftfullt elverk. Men det kan ju ha ändrats på senare år. Du bör kunna köra med separat givare - men jag har, som jag skrivit tidigare, inte kopplat in den hos mig. Nu, under den kalla
kuntri: Jag planerar (som skrivits i andra trådar) att installera en vattenmantlad kamininsats Brunner HKD 2.2 SK Tunnel. Specifikationen säger 60mm från insatsens sidor till isolerande material. Detta material blir uppmurad chamottesten. Frågan är hur mycket chamottesten det kommer krävas för att det ska isolera tillräckligt. Nån som vet?
thomasx: Ser ut som den skulle kunna ha kommit från Kaminexperten, kolla med dem. www.kaminexperten.se
Hyltran från Veglemyren: Det första alternativet känna bilringar, men det andra känns bättre tror jag. Den största fördelen är väll att du slipper ha kvar den gammal pannan, som står där och tar plats? De energifysiska vinsterna respektive förlusterna är så små att de kvittar tror jag.
Alter: Tack för tipsen! Vedpanna i källaren är ingen option eftersom jag då måste bära veden nerför en ranglig källartrappa - och ingen bra plats för en kana. Jag tar till att börja med utmaningen med vattenmantlad över acktankar men som du nämner är avluftning A och O så det måste absolut lösas. Jag funderar på att se till att all luft kommer kunna gå ut via expasionskärlet - borde
Alter: Tack för infon! Jag har pratat med sotaren och fått förslag hur det kan göras på den typ av plåttak jag har. Ska nu ringa takplåtsfirma som kann sätta up stegen enl. rekommendationen.
Guzzi: Den är rolig den där men det blir inte direkt så att gardinerna står rakt ut när den startar.
Marcussjogren: En takfläkt är förmodligen den absolut bästa lösningen du kan få till, den kommer dels sprida värmen bort från ugnen, men den kommer även trycka ner den varma luften vilket gör att den varma luften inte bara blir stående uppe vid taket.
Bertram: Där fick du mig på rätt spår dof! Löste sig. Alla inställningar var som vanligt, men som du skriver så bette den sig som om den överhettats. På Baxi finns ett vred som ställer in förbärnningstemperaturen och det är låst till höga grader (85-95 tror jag). När jag tittade i manualen nu såg jag att man kan komma förbi spärren genom att dra ut vredet en bit. Då jag dragit ner det
yonna: Tråden rullar på av sig självt ... TS har bara gjort detta enda inlägg så antingen har TS löst problemet eller frusit ihjäl.
Abki: Då kakelugnen är nytänd kan man gå ut och se röken. Ibland följer röken taket och går nästan rätt ner från takslutet. Ibland har jag tagit in röken via friskluftsintaget, då får man stänga ventilationen. Det hjälper inte då med en hög skorsten. Det kan vara bättre att låta bli att elda när vinden går åt fel håll. Det jag kan tänka mig är att försöka hitta ett
Haknor: [citat] Jag har en Cronspis där flera plattor har lossnat. Satte tillbaka dem med byggsilikon som tål +150 grader. Sitter som berg. Foga med vit kakelfog.
kuntri: Väcker upp denna tråd igen. Är Värmebaronens Ack Va Varm samma produkt som 2010 eller har den utvecklats? Saknar den fortfarande termisk reglerventil? Funderar på att hoppa över slingor i min ackumulatortank och köra på en TVA istället.
Nybyggarn: Är det en sån här täckring du letar efter?
Nickenick: Hej! Bor sedan några månader i ett sekelskifteshus (förra skiftet alltså!) med en gammal Husqvarna Viking 155. Igår föll en liten järnram av, vad jag förstår är det rökkåpan. Har inte märkt någon skillnad hittills. Den är illa rostad, har fallit sönder och går inte att sätta tillbaka. Är den av kritisk vikt? En till fråga: vi eldar inte i köksspisen på andra sidan
Claes Sörmland: Precis, mura tillbaka: Ta ut stenen och peta bort gamla fogrester. Doppa stenen i vatten i några minuter samt vät stenarna den ska muras emot ordentligt (spreja). Kleta på ett överskott av lerbruket på alla sidor på stenen (enklast är att använda händerna). Tryck stenen på plats och vänta några minuter tills den fixerats. Fixa till bruket med händerna så att det blir snyggt. Sen
Blick: Hjälp! Nyinstallerad begagnad GAselle 70. Allt lirar men fläkten stannar efter 10-20min. Begriper inte vad det beror på. Vet att man har en uppstartstimer på fläkten, men tror inte det är den. Rökgas och panntemp ligger precis som det ska. Kan det möjligen vara rökgassensorn som spökar? Någon som har nåt förslag? / Magnus
farbrordane: Ser att det är ett tag sen du skrev men hur har det gått? :)
GK100: [citat] Då verkar allt vara ok, inget konstigt med det och med tanke på typen av panna helt rimligt.
Avemo: Jag har för mig att inget brännbart får finnas närmare än en meter över eller 40 cm åt sidan. Alltså får skåpen sitta över spisen om de sitter minst en meter över. Om de sitter mindre än en meter över bänken måste de vara minst 40 cm sidoförskjutna från spisen. Spisar kan ha individuella godkännanden om avstånd om de är konstruerade så att de inte blir så varma. Just en
LaT: Hej, vad jag luskat ut så är tydligen dessa samma företag " AB Skoglund & Olson, ABSO eller Seto. Mekanisk verkstad, gjuteri och förnicklingsverk i Gävle. Tillverkar tackjärnsgjutgods som tex spisar, kaminer, värmeledningspannor, industri- och hushållspumpar m.m. Grundades 1874 och bolagiserades 1914. Företaget gjorde också under en period leksaker i gjutjärn."
D09: [citat] Sotarn hos mig hade som krav att man inte fick elda i båda samtidigt Jag fick ge upp mitt pga tidspress samt att vedpannan i källaren tryckte ut rök ur kaminen trots ett speciellt tillverkat spjäll som i mina ögon var riktigt tillslutande i rökröret till kaminen. Har man en fläkt på taket som skapar drag så skulle kanske mitt fungera men jag hade för lite tid för att testa
Niklas Olsson: Tack för svar! Enligt förra ägaren så eldade han en gång / dygn vintertid om det inte var väldigt kallt. Han bodde i Sundsvall och hade radiatorer. Jag brukar som mest shunta ut runt 35 grader på golvärmen. Har 1200L ack i pannan och 500L i teknik tanken. Är nog i minsta laget kanske. Har runt 80kvm på bottenvåningen med golvärme, ingen värme på övervåningen men välisolerat hus
Kung_Ian: När jag pratar kubik menar jag travad ved, och när jag räknar tid menar jag verklig tid, stockar ska läggas på osv. Jag förbrukar 25 m3 travad ved, räknar man på stjälpt mått blir det väl 50-60 m3 så det är ju en viss skillnad.
Cancerman_777: Ja då lär man väl kunna knåpa ihop det :)