Hej!
Jag har en panna enligt rubriken, till den sitter en förugn som jag eldar i.
Pannan laddar med hjälp av en nymonterad laddomat 2 tankar på 750 liter var.
På skorstenen sitter en rökgasfläkt och efter pannan sitter ett spjäll som jag kan reglera (har dock stått fullt öppet jämt)
Föregående ägare angav att han gjorde av med 20 kubik ved per år.
Men hur jag än gör så går det åt 5-6 kubik per månad oavsett väderlek sedan oktober(nästan iaf).
Jag eldar och försöker hålla igång så att temperaturen håller sig över 72 grader vilket är gränsen för laddomaten och fortsätter så tills jag har 80-90 grader från topp till botten på tankarna.
Tar mellan 4-6 timmar beroende på hur effektiv jag är på att ladda med ved.
Tar dessutom 30-40 minuter för pannan att komma upp i 70-80 grader från 30-40 i start.
Vi har också monterat en shuntstyrning för att försöka hålla kvar så mycket värme som möjligt i tankarna.
När tankarna är fulla så räcker sedan värmen för att hålla innetemperaturen runt 20-21 grader från kväll till tidig eftermiddag dagen därpå och sen börjar jag om igen med att elda.
Huset är byggt -46 med betongväggar och puts, sågspån i innertak, 2-glas fönster osv.
ca 200 kvadrat inkl källare.
I dagsläget så blir det billigare att köra på elpatron helt och hållet vilket känns väldigt fel.
Är detta normalt för ett hus i den storleken och dåligt med isolering eller gör jag något konstigt när jag eldar??
Provat fram och tillbaka med att fylla på hela förugnen när jag ska tända och med att bara ha lite ved i botten för att få upp temperaturen innan jag lägger på mer men i stort sett samma resultat.
Tycker dock att sedan laddomaten sattes in och sotarn var här att det inte "ryter" lika högt när det brinner, bara ett lågt muller nu vilket känns som att det inte brinner lika bra?
Använt björkved fram tills årskiftet och därefter blandved.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag har en panna enligt rubriken, till den sitter en förugn som jag eldar i.
Pannan laddar med hjälp av en nymonterad laddomat 2 tankar på 750 liter var.
På skorstenen sitter en rökgasfläkt och efter pannan sitter ett spjäll som jag kan reglera (har dock stått fullt öppet jämt)
Föregående ägare angav att han gjorde av med 20 kubik ved per år.
Men hur jag än gör så går det åt 5-6 kubik per månad oavsett väderlek sedan oktober(nästan iaf).
Jag eldar och försöker hålla igång så att temperaturen håller sig över 72 grader vilket är gränsen för laddomaten och fortsätter så tills jag har 80-90 grader från topp till botten på tankarna.
Tar mellan 4-6 timmar beroende på hur effektiv jag är på att ladda med ved.
Tar dessutom 30-40 minuter för pannan att komma upp i 70-80 grader från 30-40 i start.
Vi har också monterat en shuntstyrning för att försöka hålla kvar så mycket värme som möjligt i tankarna.
När tankarna är fulla så räcker sedan värmen för att hålla innetemperaturen runt 20-21 grader från kväll till tidig eftermiddag dagen därpå och sen börjar jag om igen med att elda.
Huset är byggt -46 med betongväggar och puts, sågspån i innertak, 2-glas fönster osv.
ca 200 kvadrat inkl källare.
I dagsläget så blir det billigare att köra på elpatron helt och hållet vilket känns väldigt fel.
Är detta normalt för ett hus i den storleken och dåligt med isolering eller gör jag något konstigt när jag eldar??
Provat fram och tillbaka med att fylla på hela förugnen när jag ska tända och med att bara ha lite ved i botten för att få upp temperaturen innan jag lägger på mer men i stort sett samma resultat.
Tycker dock att sedan laddomaten sattes in och sotarn var här att det inte "ryter" lika högt när det brinner, bara ett lågt muller nu vilket känns som att det inte brinner lika bra?
Använt björkved fram tills årskiftet och därefter blandved.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Nej har ju inte det! förutom en sådan som sätter på/av laddomaten när det är varmt nog på rökgas röret efterpannan(inte installerad än dock)
Ska jag enbart köra fläkten när jag tänder för att få igång draget och sedan stänga av den istället då eller?
Eller ska jag bara stänga spjället en del?
Provade idag att stänga ca 30% en stund, men märkte inte av någon skillnad, förutom att jag tyckte det började ryka in litegrann så öppnade igen.
Ska jag enbart köra fläkten när jag tänder för att få igång draget och sedan stänga av den istället då eller?
Eller ska jag bara stänga spjället en del?
Provade idag att stänga ca 30% en stund, men märkte inte av någon skillnad, förutom att jag tyckte det började ryka in litegrann så öppnade igen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,
när pannan väl brinner ordentligt så skall du försöka hålla en rökgastemp under ~300C.
Jag har ingen koll på hur förugnen ser ut, men det brukar finnas nåt sekundärluftspjäll (liten lucka som man kan vrida åt sidan och se in i eldstaden), om så så kan man smygöppna den och justera spjället tills lågan från en tändsticka dras in utan att slockna. Det brukar vara lagom drag.
Och som sas här ovan, kolla så att baffeln är rätt inställd.
när pannan väl brinner ordentligt så skall du försöka hålla en rökgastemp under ~300C.
Jag har ingen koll på hur förugnen ser ut, men det brukar finnas nåt sekundärluftspjäll (liten lucka som man kan vrida åt sidan och se in i eldstaden), om så så kan man smygöppna den och justera spjället tills lågan från en tändsticka dras in utan att slockna. Det brukar vara lagom drag.
Och som sas här ovan, kolla så att baffeln är rätt inställd.
Har kollat de manualerna och även hittat en i plåt som fanns kvar i huset och det verkar va en tidigare modell än den i manualen du länkade, finns iaf ingen möjlighet att öppna pannan för att komma åt något sådant.Fotografen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du tittar på bilderna ovan så kan du väl se om du ser vilken jag ska öppna för att ge sekundärluft?lat skrev:Hej,
när pannan väl brinner ordentligt så skall du försöka hålla en rökgastemp under ~300C.
Jag har ingen koll på hur förugnen ser ut, men det brukar finnas nåt sekundärluftspjäll (liten lucka som man kan vrida åt sidan och se in i eldstaden), om så så kan man smygöppna den och justera spjället tills lågan från en tändsticka dras in utan att slockna. Det brukar vara lagom drag.
Och som sas här ovan, kolla så att baffeln är rätt inställd.
Som det är uppbyggt nu så har jag öppet en liten lucka på förugnen som ger elden syre, rökgasen går sedan via en kanal in i pannan genom det hål där luckan tidigare fanns för eldning direkt i pannan.
Går sedan igenom pannan och ut genom rökgasspjället och upp i skorstenen.
Om jag nu ska öppna någonstans på pannan så skulle ju luften tillsättas efter elden så att säga?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jag tror att förugnen inte brinner som den ska och att du behöver justera primärluften.
Kontrollera att förugnen brinner som den ska: du ska inte se någon rök alls (eller mkt lite vit rök) när den brinner fullt, en halvtimme efter uppstart. I skorsten och gamla vedpannan ska det inte finnas svart sot utan vitgrå beläggning. I den lilla tittluckan ovanpå sekundärluftsintaget ska du se en blå eller ljusgul låga och det ska mullra. Allt detta är tecken på att förugnen brinner som den ska.
All förbränning ska ske i förugnen. Den gamla pannan är i nuläget bara till för att överföra värmen i rökgaserna till värmesystemets vatten. Inuti förugnen sker förgasning av en liten del av veden, nederst i ugnen, typ gengas. Gaserna leds fram till sekundärluften där efterförbränningen sker.
På bild ett i inlägg 6 ovan hålls luckan för primärluften öppen av en kedja. Det är mycket viktigt att denna lucka kan justeras effektivt, ser ut som att den är lite svår att reglera med den där knuten. I normalfallet hade jag luckan på min förugn öppen endast några mm, lätt att reglera med en liten skruv.
På bild två syns det L-formade röret som leder in sekundärluften och den lilla titthålsluckan. Ibland ville inte "gengasen" tända. Jag stoppade då lite papper i titthålsluckan och tände på och i bästa fall sa det poff, förugnen om 90 liter ved kunde sedan brinna i 7 timmar, lugnt och rent och fint.
Kontrollera att förugnen brinner som den ska: du ska inte se någon rök alls (eller mkt lite vit rök) när den brinner fullt, en halvtimme efter uppstart. I skorsten och gamla vedpannan ska det inte finnas svart sot utan vitgrå beläggning. I den lilla tittluckan ovanpå sekundärluftsintaget ska du se en blå eller ljusgul låga och det ska mullra. Allt detta är tecken på att förugnen brinner som den ska.
All förbränning ska ske i förugnen. Den gamla pannan är i nuläget bara till för att överföra värmen i rökgaserna till värmesystemets vatten. Inuti förugnen sker förgasning av en liten del av veden, nederst i ugnen, typ gengas. Gaserna leds fram till sekundärluften där efterförbränningen sker.
På bild ett i inlägg 6 ovan hålls luckan för primärluften öppen av en kedja. Det är mycket viktigt att denna lucka kan justeras effektivt, ser ut som att den är lite svår att reglera med den där knuten. I normalfallet hade jag luckan på min förugn öppen endast några mm, lätt att reglera med en liten skruv.
På bild två syns det L-formade röret som leder in sekundärluften och den lilla titthålsluckan. Ibland ville inte "gengasen" tända. Jag stoppade då lite papper i titthålsluckan och tände på och i bästa fall sa det poff, förugnen om 90 liter ved kunde sedan brinna i 7 timmar, lugnt och rent och fint.
Tack för denna utförliga beskrivning!
Nu har det gått betydligt mindre ved, men fortfarande osäker på om det brinner rätt.
Jag tänder på med papper/kartong i botten, mindre pinnar ovanpå och sen större upp till 1/3 del.
Fläkten går då fullt och spjället fullt öppet.
Efter 15 minuter så stänger jag nästan primärluften, stänger spjället nästan till hälften, öppnar sekundärluften lite grann och sänker fläkten till lägsta (läge 1 av 5).
Då mullrar det lite dovt från ugnen och om jag tittar i sekundärluftsluckan så är det en väldigt ljusgul flamma som syns längst ned.
Efter ytterligare 15 minuter laddar jag på mer ved.
Tar dock längre tid för pannan att komma över 72 grader (45 min - 1 timme)
Om ugnen är full så brinner det inte i 7 timmar iaf, 2 som mest kanske, men förut handlade det om 30 minuter kanske
så är ju en klar förbättring.
Har planer på att köpa en rökgastermometer så jag lättare kan prova mig fram för att hålla det på 250 grader.
Hur vet jag om det tänt ordentligt i sekundärluften?
Är det det du menar med att tända på lite papper? säger det poff så är det ok, annars inte?
Tack för hjälpen hittills!
Nu har det gått betydligt mindre ved, men fortfarande osäker på om det brinner rätt.
Jag tänder på med papper/kartong i botten, mindre pinnar ovanpå och sen större upp till 1/3 del.
Fläkten går då fullt och spjället fullt öppet.
Efter 15 minuter så stänger jag nästan primärluften, stänger spjället nästan till hälften, öppnar sekundärluften lite grann och sänker fläkten till lägsta (läge 1 av 5).
Då mullrar det lite dovt från ugnen och om jag tittar i sekundärluftsluckan så är det en väldigt ljusgul flamma som syns längst ned.
Efter ytterligare 15 minuter laddar jag på mer ved.
Tar dock längre tid för pannan att komma över 72 grader (45 min - 1 timme)
Om ugnen är full så brinner det inte i 7 timmar iaf, 2 som mest kanske, men förut handlade det om 30 minuter kanske
Har planer på att köpa en rökgastermometer så jag lättare kan prova mig fram för att hålla det på 250 grader.
Hur vet jag om det tänt ordentligt i sekundärluften?
Är det det du menar med att tända på lite papper? säger det poff så är det ok, annars inte?
Tack för hjälpen hittills!
Stenolofanders skrev:Jag tror att förugnen inte brinner som den ska och att du behöver justera primärluften.
Kontrollera att förugnen brinner som den ska: du ska inte se någon rök alls (eller mkt lite vit rök) när den brinner fullt, en halvtimme efter uppstart. I skorsten och gamla vedpannan ska det inte finnas svart sot utan vitgrå beläggning. I den lilla tittluckan ovanpå sekundärluftsintaget ska du se en blå eller ljusgul låga och det ska mullra. Allt detta är tecken på att förugnen brinner som den ska.
All förbränning ska ske i förugnen. Den gamla pannan är i nuläget bara till för att överföra värmen i rökgaserna till värmesystemets vatten. Inuti förugnen sker förgasning av en liten del av veden, nederst i ugnen, typ gengas. Gaserna leds fram till sekundärluften där efterförbränningen sker.
På bild ett i inlägg 6 ovan hålls luckan för primärluften öppen av en kedja. Det är mycket viktigt att denna lucka kan justeras effektivt, ser ut som att den är lite svår att reglera med den där knuten. I normalfallet hade jag luckan på min förugn öppen endast några mm, lätt att reglera med en liten skruv.
På bild två syns det L-formade röret som leder in sekundärluften och den lilla titthålsluckan. Ibland ville inte "gengasen" tända. Jag stoppade då lite papper i titthålsluckan och tände på och i bästa fall sa det poff, förugnen om 90 liter ved kunde sedan brinna i 7 timmar, lugnt och rent och fint.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Om det är tänt ordentligt i "efterbrännkammaren" där röret som leder sekundärluften mynnar så flammar en blåaktig eller ljusgul låga in i den gamla pannan, vilket innebär att det är tänt ordentligt i sekundärluften: efterförbränningen funkar. Ingen rök syns ovan skorstenen alternativt lite vit rök som snabbt löses upp. Inuti gammelpanna och skorsten blir vitgrå beläggning av flygaska, inget svart eller kladdigt.neozed skrev:
Nu vet jag ju inte exakt hur ditt system eldas bäst, men jag tror inte att du ska sikta på 250 grader rgt, snarare 150 (jag hade ibland 120 men det är för lågt: bra verkningsgrad men dåligt för min stålskorsten). I detta fall brinner pannan med mycket låg effekt (typ 11 kW) under lång tid men rent och med bra verkningsgrad.
Jag tror inte heller att du ska smådutta i ved. Hellre ladda helt fullt och låta det vara. Det är annars risk att hela vedmagasinet brinner upp på en gång. Tanken är att bara en liten del av veden längst ned ska brinna. Vartefter det brinner matas veden ovanpå nedåt.
Om locket ovanpå inte sluter tätt kan det också leda till att hela vedmagasinet tar eld = inte bra. Jag hällde ibland i en säck sågspån eller bös från vedboden ovanpå veden: det blir ett tätt lock som brinner upp fint.
Jag tror att du måste ordna en mer exakt inställning till primärluften, nån liten skruv eller annat finlir. Jag tror inte att du kan justera sekundärluften alls(?). Den lilla plåtflärpen är enbart ett titthål, det ska vara stängt alltid, när du inte tillfälligtvis tittar ner för att kolla lågan.
Om efterförbränningen inte kommer igång av sig själv (muller är ett gott tecken, ren rök också) så kan du hjälpa den på traven med att tända en papperstuss i titthålet, om allt funkar ändå behöver du inte göra så.
Då kanske boven i dramat är att luckan där jag fyller på ved inte är så tät, inte heller runt hålet där sekundärluften går ut från ugnen, för om jag har fått igång så det brinner längst ned och sen fyller på ved, väntar 15 minuter, öppnar vedluckan så är i stort sett all ved i lågor. Så om jag förstår det hela rätt så brinner alltihop upp i ugnen innan det hinner komma ned till botten där det ger effekt?Stenolofanders skrev:Om det är tänt ordentligt i "efterbrännkammaren" där röret som leder sekundärluften mynnar så flammar en blåaktig eller ljusgul låga in i den gamla pannan, vilket innebär att det är tänt ordentligt i sekundärluften: efterförbränningen funkar. Ingen rök syns ovan skorstenen alternativt lite vit rök som snabbt löses upp. Inuti gammelpanna och skorsten blir vitgrå beläggning av flygaska, inget svart eller kladdigt.
Nu vet jag ju inte exakt hur ditt system eldas bäst, men jag tror inte att du ska sikta på 250 grader rgt, snarare 150 (jag hade ibland 120 men det är för lågt: bra verkningsgrad men dåligt för min stålskorsten). I detta fall brinner pannan med mycket låg effekt (typ 11 kW) under lång tid men rent och med bra verkningsgrad.
Jag tror inte heller att du ska smådutta i ved. Hellre ladda helt fullt och låta det vara. Det är annars risk att hela vedmagasinet brinner upp på en gång. Tanken är att bara en liten del av veden längst ned ska brinna. Vartefter det brinner matas veden ovanpå nedåt.
Om locket ovanpå inte sluter tätt kan det också leda till att hela vedmagasinet tar eld = inte bra. Jag hällde ibland i en säck sågspån eller bös från vedboden ovanpå veden: det blir ett tätt lock som brinner upp fint.
Jag tror att du måste ordna en mer exakt inställning till primärluften, nån liten skruv eller annat finlir. Jag tror inte att du kan justera sekundärluften alls(?). Den lilla plåtflärpen är enbart ett titthål, det ska vara stängt alltid, när du inte tillfälligtvis tittar ner för att kolla lågan.
Om efterförbränningen inte kommer igång av sig själv (muller är ett gott tecken, ren rök också) så kan du hjälpa den på traven med att tända en papperstuss i titthålet, om allt funkar ändå behöver du inte göra så.
Värmer i stort sett upp källaren med den värmen :S
Vad för material kan man använda för att täta sådant?
Nu när jag har en rökgastermometer har jag försökt att hålla nere temperaturen så mycket det går.
Spjället stängt ca 80 % och fläkten på lägsta samt primärluften nästan helt stängd, då ligger den på strax under 400 grader, så kan inte göra så mycket mer för att sänka ytterligare.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det finns kanske nåt packningssnöre som behöver bytas? Min lucka läckte lite när jag rengjort den, sen koksade den igen och höll tätt: var inte för nitisk med att skrapa locket rent!
Prova sågspånstricket, vetja, det tätar ju på insidan: tänd startbrasa och låt det bli glöd, lägg i veden tätt staplad, bred tidningar eller pizzakartonger över veden, häll ett tjockt lager (10-20 cm) sågspån överst, stäng luckan. I brist på sågspån är bös från vedbodgolvet utmärkt, eller pellets. Vi hade pellets som kattströ och använde det när kattlådan byttes.
Prova sågspånstricket, vetja, det tätar ju på insidan: tänd startbrasa och låt det bli glöd, lägg i veden tätt staplad, bred tidningar eller pizzakartonger över veden, häll ett tjockt lager (10-20 cm) sågspån överst, stäng luckan. I brist på sågspån är bös från vedbodgolvet utmärkt, eller pellets. Vi hade pellets som kattströ och använde det när kattlådan byttes.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden