Den här plattan låg bakom en kamin i min källare. Undersidan är sotig så den har använts på kaminen på något sätt. Plattan är 26 cm och flänsarna är 3cm höga.
Någon som har en idé?
Rostig rund metallplatta med vågiga flänsar, ligger på en grön behållare utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Det är ett sk matjärn. Används till att grilla kött på kaminen. Köttet får fina ränder och fettet rinner ned mellan.

Tack!
Inget är nytt under solen och det fanns förstås grillränder före Webers tid!

K
Tänkte fel, trodde det var en vedeldad spis. Såg nu att det är en kamin, då har jag ingen aning.

Kaminen har spisringar under locket så det stämmer säkert ändå!

Ja se där då lärde man sig något nytt kanske. Jag hade nog sagt att det var en helt vanlig kokplatta till vedspis men det går säkert grilla på den också undersidan ser ut som den gör för att leda värmen jämt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hur ser den ut på andra sidan? Har den ett hål för spiskroken? Jag skulle gissa att det är en platta till en vedspis och att den är upp och ner på bilden.

• Gilla
fahlis och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med useless.

Det är helt klart en kokplatta till en vedspis.
De såldes som tillbehör som passade till äldre vedspisar på den tiden när kastruller med platt botten blev på modet.
En del nyare vedspisar hade såna där kokplattor redan från början.

De brukar kosta 100-200 kronor i gott skick och efterfrågan finns. Alla använder plattbottnade kastruller nu för tiden och då vill man ju byta bort de gamla hällringarna mot effektivare kokplattor.

Tack alla som kommit med förslag! Det är med all sannolikhet en kokplatta. Den har ett sönderrostat hål för spiskroken på baksidan.
Rostig kokplatta med sönderrostat hål placerad på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som den har används fel, uppochner, om det är en kokplatta då sotet är på den platta sidan där kastrullen skulle stått...?

Det svarta på den plana sidan, som är ovansidan, är väl rester av gammal spissvärta …

Staffans2000
Kojak skrev:
Det är ett sk matjärn. Används till att grilla kött på kaminen. Köttet får fina ränder och fettet rinner ned mellan.
"Telly Savallas" med dig skämta aprillo!?

Givetvis är det en kokplatta. De vågformade flänsarna är till för att öka den värmeöverförande ytan.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.