Googlat runt endel på diverse kaminer och pannor och blir inte riktigt klok påt.

Jag har en Vattenmantlad kamin Caron Aqua 7kW till vattnet och 3.5 till rummet enligt datablad. Det står i manualen att man ska elda max 2.8kg ved/timme vilket ju rimmar bra med dessa siffror. med ett energiinehåll på 4.5kwh/kg blir 12.6kWh instoppad energi => ca 83% verkningsgrad (lite grovt räknat).

Detta är en ganska rejäl kamin och listpriset ligger i runda slängar på 40k.

Selmac: Dom påstår sig ha en kamin på 13kW till vatten och 4 till luft som är mindre, 173 av viketn på min kamin och kostar 7500kr..... För att komma upp i det måste man alltså elda betydligt mer i en mindre kamin.... (en anledning till låga priset är också att det saknas kylslinga... men fokus nu är på effekterna...)

Vedpanna på 30kW är heller inte avsevärt mkt större än min kamin något större eldstad men

Så vad betyder dessa siffror egentligen? Min giss är ju att om jag eldar på mer i min kamin så får ja ju såklart ut mer effekt men det kommer kosta i livslängd

Selmac varianten har väll gisssningsvis en livslängd som är betydligt kortare än min kamin, specieltl om man öser på med 13kW

???

Asså finns det någon rimlighet i att siffrorna skiljer så mycket från kamin till kamin. Skulle gärna ha en mindre som kostar minde och som ger mer effekt men det måste la finnas någon hake?

Det kan ju skilja på eldytor och även verkningsgrad. Storlek på eldstaden och hur ofta du måste fylla på ved. Säger tillverkaren av den andra något om vedförbrukning eller verkningsgrad? Vid vilken temperatur på vattnet avges den angivna effekten? Kallare vatten ger lättare ett högt värmeutbyte, men det kan ge smutsigare rök.

Njä selmac säger ju ingenting vettigt .....frågat flera ggr och får bara idiotsvar

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.