B
Men visst borde det funk med bara en VTA322? Dvs ingen säkerhetsventil eller nåt annat. Eftersom säkerhetsventilen vid VP används. (Ingen avstängningskran).

Då skulle inkommande gå till en t-koppling, en upp på kv i vvb, och den andra kv på vta323. Skulle det funka om "kallvattnet" varierar mellan 5 grader (kyld kulvert) till 60 ( den dagen på veckan VP kör legionella. Normalt är ju vattnet 45-50 efter att kulverten gått.

Om då vta322 sätts på 45 grader, vad händer när det är 60 från båda ingångar? Är den då helt stängd för varmt? Det är här det blir lurigt... gäller ju att ventilen går på utgående, inte på diff mellan de två ingångarna....

Det skulle funka bra med en vanlig blandventil också fast bakvänt kopplad den du söker är inte annorlunda tekniskt bara med portarna satta på annat sätt. Och jag kan inte tänka mig att någon av dem går på diff mellan ingångsportarnas temp. Säkerhetsventilfrågan är ju klar om det inte sitter avstängning mot befintliga vid VP. Och som tidigare sagt har du VVB med komplett koppel är det perfekt att använda direkt vid en sån spets- kallkulvertkoppling du verkar vilja göra.

B
Precis. Kan köpa en vvb utan koppel och då bara köpa en esbe och montera under

B
Men om det kommer 60 från elvvb och 60 från kalla, då vill jag ju vara säker på att den försöker köra så mycket kallt som möjligt. Borde väl fungera så? Dvs, är tempen över den satta, tex 45 så öppnar den mer o mer. Oavsett om båda är varma?

Ja ligger du över inställda tempen stängs ena porten mer och mer proportionellt så med några grader över är ena helt stängd. Det är ju rent mekaniskt/termiskt verkande mot en fjäder så enkla robusta saker principiellt.

B
Bara mest det inte blir nåt konstigt när det är lika varmt i båda ;) men det låter ju bra. hos mina föräldrar sitter spetsberedaren utan några blandningsventilen alls, där ska jag nog sätta in en esbe så man slipper bränna sig, samt att då tar den ju inte vatten från elberedaren när väl kulverten spolats igenom.

Boan skrev:
Dvs ingen säkerhetsventil eller nåt annat. Eftersom säkerhetsventilen vid VP används. (Ingen avstängningskran).
SÄV tycker jag sätts vid båda beredarna. Oavsett avstängningar eller ej. Av ren princip och oplanerade ändringar eller problem. Kulverten kanske fryser...

B
kulverten ligger frostfritt, så det ska mycket till..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.