Nybliven kaminägare. Contura 52. Hade eldat under dagen. Hade rejäl glöd och la in ett ytterligare ganska stort vedträd för att få lite mer värme. Kommer inte ihåg vad luftintaget stod på. Det förflyter lite tid och det brinner på. Går ner i källaren och drar igång centraldammsugaren. Dottern kommer nerspringande efter en liten stund och säger att det är ngt knas med kaminen. Precis när jag satt på dammsugaren hade det smällt till i kaminen (vad nu den kopplingen skulle vara) inte jättehögt men på ett sätt som inte var vanligt, så hon blev rädd. Högre än när veden ibland smäller men inte öronbedövande. Elden hade slocknat, hon hade gått fram och öppnat luckan och elden hade tagit fart igen. Det luktade lite rök däruppe men annars allt normalt förutom att det var lite sotigt runt ingångsröret, se bild. Känner inte igen att det varit så, installationen är relativt ny.
Vad tror ni jag råkat utför?
Kan ngt bliivt skadat?
Råd?
Vad tror ni jag råkat utför?
Kan ngt bliivt skadat?
Råd?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
När du startade centraldammsugaren fick du undertryck, drog ner rök igen i en supervarm skorsten som antände röken och du fick en liten explosion?
Klicka här för att svara