Som rubriken lyder så är jag fundersam om en 30kw vedpanna på 500l acktank är helt fel. Jag har sökt runt lite på nätet men inte hittat tillfredsställande svar. Hoppas på bildning från forumgudarna.

kulle
Vad är det för vedvolym i pannan , eller vad är det för panna?

En Viadrus U26 Hercules, vedvolym 51 dm3 (liter)

Pjo...

Baxi säger här 10-12 liter vatten per m2 hus, samt acktank 14-18 ggr vedvolym.

Hur stort ditt hus är vet blott du, men snart vi?
Räknar du ack med Baxis siffror på vedvolym ger det 700-900 liter ack. Det är väldigt liten ackvolym spontant...

Detta är ju bara tumregler. Sedan spelar det in var i landet huset står. Hur det är isolerat. I viss mån typ av radiatorer, med mera. Och så klart hur man vill elda!
Vi flesta vedeldare vill inte elda oftare än en gång per dygn normalt – men visst finns det undantag.

Hnurre, kåken är 69m2 (boyta) + 69m2 (biyta). Totalt gissar jag på att sammanlagt 110m2 som ska värmas upp. Elementen består av gamla flänselement från 50-talet, stora as i samtliga rum. Dom sväljer några liter. Men det är oroväckande siffror. Det tyder på att det är underdimensionerat.

Som det är idag så måste vi elda flertalet timmar varje kväll, bara för att ha det kallt på morgonen, något som vi nu försöker åtgärda.

Lite, lite OT:

flänselement från 50-talet, stora as i samtliga rum
tycker många är bra idag! Det betyder att man är mycket friare när man väljer uppvärmning, då man kan köra med lägre framledningstemperatur. =Friare val av värmekälla

Så, spontant av ditt hus storlek och läge – utan att veta något om isolering – åtminstone 1500 liter acktank.

Har den så litet vedutrymme den Viadrusen? Det är inte mycket?! Förstår att ni måste elda på.
Fråga: Har ni ingen acktank alls i nuläget då?

Idagsläget har vi en CTC-panna från 70-talet (kombipanna för koks, olja samt el). Den har en påstådd vattenvolym på 235 liter. Det är allt vi har. Det tar runt 4 timmar att elda upp det till 90C.

Kåken är tilläggsisolerad utvändigt på 80-talet. 90mm.

Hur mycket betalar ni ung för ved/el per år ?

Elen kör vi med endast i nödfall (12kw tickar på ganska fort har vi erfaret) och veden betalar vi knappt 4000.-/år. Då tar jag i i överkant.

Klart det kommer funka men större tank vore ju naturligtvis bättre.

Lite löst kan man säga att 500 liter lagrar ca 30 kwh av brukbar värme, och vattnet i radiatorerna ca 10 kwh. Huset, när det är kallt ute kanske drar 10 kw i effekt vilket gör att huset gjort slut på den lagrade värmen vid 2-4tiden på natten. Även om du kommer att märka stor skillnad, mellan din gamla panna och den nya så blir eldningen långt ifrån bekväm med så liten tankvolym. Har du inte plats med större eller.....

Det enda jag reagerar över är att du skriver att det tar 4timmar att elda upp till 90grader? Jag har en liknande panna och 300kvadrat hus med massor av element och ingen tank och nå fyra timmar tar det ju inte direkt om jag eldar ved?

Så sant Stefan1972!

Men TS har ju en gammal kombipanna och eldar ved i – då kan det ju bli lite så, eller?
{jag ska nu vara tyst och låta TS svara själv} :|

hnurre skrev:
Så sant Stefan1972!

Men TS har ju en gammal kombipanna och eldar ved i – då kan det ju bli lite så, eller?
{jag ska nu vara tyst och låta TS svara själv} :|
jo men till saken hör ju att jag också har en gammal kombipanna från ctc. Min är från 69 eller nåt sånt.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.