Byggahus.se

Lambdakonvertering av Atmos GSX 50

2k läst  11 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    Hej

För ett par år sen monterade jag en Flammtronik lambdastyrning på min panna, en Atmos GSX 50 och det är väl hög tid att redovisa lite:

Jag gjorde det främst för att förenkla och att fler i familjen skulle kunna elda i pannan, dessutom tyckte jag att det var lite besvärande förut när det kunde ryka ganska mycket vid uppstart. Nu är det (för det mesta) bara lite synlig rök dom första minuterna och man behöver inte titta till pannan förrän det är dags att lägga i mer ved.

Flammtronik är en liten byggsats med styrdator, reläer och givare. Man styr primär och sekundärluften separat, primärluften styr på rökgastempen och sekundärluften på restsyre (lambdasonden).

På min panna fick jag tillverka nya spjäll till både primär och sekundär. Spjällen styrs av vanliga Belimo spjällmotorer med 0-10 volt signalspänning. Jag har spjällmotorer med fjädrande återgång, så vid strömavbrott stänger spjällen och pannan borde slockna, har dock inte vågat provat det ännu. Spjällen stänger också efter eldning så det hindrar drag genom pannan. Det fungerar ju naturligtvis lika bra med någon annan typ av spjällmotor med 0-10V styrning.

I programmet för styrningen finns en sekvens med tändning, uppstart, eldning och övervakning, efter en tid går den in i sparläge. Man kan ställa in värden och tider för dom olika faserna.

En eldning går normalt till så här:
    Lägger tändved i kors några varv över öppningen, på med lite diesel, starta styrningen, tänd och starta pannfläkten.
    Jag använder inte förbigångsspjället utan har den övre luckan lite på glänt och låter rökgaserna gå den vanliga vägen.
    Efter ca 4-5 min fyller jag pannan ungefär upp till underkant på luckan, sen sköter den sig själv fram till att det är dags att lägga i andra omgången.

Jag har ställt den på 170 grader i rökgastemp och 4% restsyre som den håller relativt bra. Restsyret svänger lite fortfarande men det är inget som märks på röken från skorstenen. När jag får tid ska jag försöka få till det lite bättre.

Det var ju naturligtvis en del pyssel med ombyggnaden, inget är ju så enkelt som man tror, själva spjällen skulle tillverkas (har nog en ritning på sek spjället om någon är intresserad) och all dokumentation är på tyska, jag kan tyvärr inte tyska men det går att förstå hjälpligt med hjälp av div översättningsprogram. Det finns ganska mycket på olika tyska forum om Flammtronik.

Lite tankar:
    Jag monterade styrningen i en vanlig normkapsling som jag satte ovanpå pannan. Det hade nog varit bättre att sätta den på väggen bredvid pannan, det blir ganska sotigt och lite varmt där den sitter nu.

Spjällen styrs med p.i.d regulatorer i programmet och det är inte helt lätt att ställa in för en lekman som mig. Jag fick ganska häftiga svängningar på både temp och restsyre i början.

Monterade en givare i brännkammaren men det var svårt att få den att hålla så nu har jag skippat den och den behövs inte för regleringen.

Jag tycker pannan brinner bäst om man inte fyller fullt, det kan ibland bli övertändning om det är för mycket ved i. Antagligen skulle det bli bättre om man byggde om den med primärluften längre ner som Gordon E har beskrivit.

Det går att koppla på dator och logga värden men det är inte helt enkelt att få allt att fungera.

Rökgasgivare och givare för brännkammaren köpte jag från Sensorshop24 Spjällmotorer från e-bay och 24V transformator från Elfa.

Logg (hacket i kurvan vid 200min är när jag lägger in mer ved)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Flammtronik 170108-page-001.jpg

Primärluftspjäll
    Primärluftspjäll_00002.jpg

Sekundärluften med belimomotor
    Sekundärluftspjäll_00003.jpg

Själva spjällbladet för sek. luften
    Spjäll sek luft_00004.jpg

Nybyggarn

• Laddar…
  2. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Mycket fint!

Så här i efterhand, tror du det var värt priset med Flammtronik jämfört med Lambdacheck?
    Vilken modell av Belimo har du?

3. N
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker det var värt priset.
    Jag har pannan i garaget och måste gå ut för att komma dit. I början körde jag en tid utan spjällmotorer och det var mycket spring fram och tillbaka. Det berodde väl kanske lite på att när man väl har börjat mäta så blir man lite "intresserad".

Jag tyckte inte att man kunde justera in pannan vid uppstart och så brann det bra genom hela eldningscykeln.

Återkommer om modell nr på spjällmotorerna.

4. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Blir det mindre sot i pannan? Renare skorsten?

Utan reglering ser man oftast på RGT när det är dags att sota pannan. Hur ser du det med tanke på att RGT regleras? Märker du istället av mindre effekt när det är dags att sota pannan?

Hur har du tänkt vid ev. strömavbrott?
    Vågar man nödköra styrningen med elverk?

Har du använt reläutgångarna till något?

Hade varit kul att se någon bild på monteringen av styrenheten :)

5. B
    Medlem · Nivå 7
    Jag tycker Atmos GSX 50 är lynnig , har också den erfarenheten att det är svårt att justera till spjällen så det brinner bra genom hela eldningscykeln.
    Jag övervakar med lambdasensor och temp i förbränningsrum samt utgående rökrör sedan något år tillbaka men planen är att få reglering på både primär och sekundärspjäll.
    Första halvtimmen kräver mer passning och justering av spjällen , därefter justerar jag mer sällan. Kör lambda 1,2 under uppstart och därefter 1,3. Med reglering skulle nog 1,4 funka men där ligger det inte så stabilt med manuell justering. Driftar det upp för högt faller tempen i brännkammaren med risk för släckt låga. Då pyr pannan gladeligen vidare och Lambdan kan visa 1,3 men allt går oförbrännt ut i skorstenen. Då kan det vara ett helsifyr att få tändning igen.
    En del av problemet är att brännkammaren är stor och sekundärluften släpps in för kall och dåligt blandad. Pannan vill gärna pulsera och då drar lambda direkt iväg. Pulsationerna drar in mer primärluft än önskat. Jag har experimenterat med olika insatser i brännarhålet och har funnit en enkel modell som fungerar, det dova pulserandet som får hela garaget att vibrera är borta och ett mer högfrekvent brummande kan uppstå. Men när jag gjorde en kopia av prototypen i rostfritt så fick jag kanske bara 50% förbättring så problemet är inte löst än.... utan insats eldar jag inte. Nån proveldning för att verifiera funktionen men prototypinsatsen åker i direkt igen :)
    Jag eldar allt från grov ved till 100% flis.

Brummar din GSX också?

6. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Motsvarar Lambda 1,3 ?

Stoker?

7. B
    Medlem · Nivå 7
    Fyller pannan med flisade grenar av gran, tall, björk och ibland trädgårdsbuskar. Torr flis i säck.
    Tänder sen underifrån.
    Har fått modifiera primärluftspjället så det stänger mer än original, då brinner det bra och kontrollerat.
    Tänder även på detta sätt när jag eldar ved, flis i botten.

8. N
    Medlem Nivå 6
    Hej roligt att fler är intresserade!

Jag tycker nog att det blir mindre sot än innan, men man ser ju som sagt inte på rökgastempen när det är dags att sota utan jag brukar sota ur pannan lite på känn, ca varannan vecka nu på vintern.

Strömavbrott har jag haft lite tankar om men inte kommit så långt, ev kunde man ju tänkte sig en lösning med batterier och en inverter eller ett litet elverk. Det borde inte vara några problem att köra pannan med ett elverk.
    Skulle bara styrningen gå sönder kan man ganska enkel lossa Belimomotorerna och justera spjällen för hand.

Jag har inte använt reläutgångarna.
    Jag kommer inte ihåg riktigt vad restsyre 4% motsvarar i lambda. Jag tog värdena från något av dom tyska forumen efter lite experimenterande.

Montaget ovanpå pannan, men hade jag gjort det idag hade jag satt lådan på väggen bredvid pannan:

Flammtronik.jpg

Lambda och rökgastempgivare:

Lambdagivare_00003.jpg

• Laddar…
  9. N
    Medlem Nivå 6
    Det kan hända men då brukar det bero på hur vedträden ligger ovanpå öppningen. Det brukar sluta när jag stänger övre luckan.
    Kan du ha för mycket drag i skorstenen?

10. B
    Medlem · Nivå 7
    Det bör inte bero på skorstenen, har kört med dragregulator och asklucka vidöppen utan större skillnad. Idag är dragregulatorn pluggad, borttagen.

11. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Har du testat att tända fullproppad panna underifrån?
    Det finns många klipp där pannor med Lambdacheck/Flammtronik tänds så.
    Det kanske bara fungerar på pannor med direktspjäll?

Här är en med Lambdacheck och annan PID reglering på primärspjället.
    https://m.youtube.com/watch?v=U8RK6kLb8xk

12. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9

Hur vet styrenheten var ändlägena är? Är det justerbara mekaniska stopp på Belimomotorn eller kan man begränsa reglerområdet min/max inom 0-10v i styrenheten?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka