6 347 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Utanpåliggande skorsten
hej!
Jag har funderingar på att installera en kamin.
Då min murstock ligger inbyggd inne i huset ser jag inte det som ett bra alt till att använda den som skorsten till kaminen. (Om jag inte vill ha kaminen på dass dock )
Frugan vägrar att ha ett skorstensrör genom överliggande våningsplan och då återstår bara egentligen en utanpåliggande skorsten. Då hon oxå har åsikter om utseendet vill hon ha en murad skorsten på ena gaveln. Nån som har gjort någon sådan här? Tips, idéer, tillvägagångssätt mottages tacksamt!
Jag har funderingar på att installera en kamin.
Då min murstock ligger inbyggd inne i huset ser jag inte det som ett bra alt till att använda den som skorsten till kaminen. (Om jag inte vill ha kaminen på dass dock )
Frugan vägrar att ha ett skorstensrör genom överliggande våningsplan och då återstår bara egentligen en utanpåliggande skorsten. Då hon oxå har åsikter om utseendet vill hon ha en murad skorsten på ena gaveln. Nån som har gjort någon sådan här? Tips, idéer, tillvägagångssätt mottages tacksamt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Isokern är en skorsten i leca eller liknande som man murar upp i block och sedan putsar, skulle kanske funka?
I min pappas hus finns en murad skorsten på utsidan. Det är ett helvete att tända i kaminen utan att det ryker in därför att draget alltid är åt fel håll när man börjar. Jag tror att det beror på att skorstenen är på utsidan så att den alltid är kallare än rumsluften. Men det är svårt att veta.
Klicka här för att svara