Byggahus.se

Anslutning Solo+ 40

1. P
    Medlem · 11 inlägg

pastorn1

Medlem
    Ska slänga ut min gamla Norah panna (1984) och sätta in en bättre begagnad Solo+ 40. Inga direkta oklarheter förutom anslutningarna på baksidan av pannan.Det finns två returledningar. Vad jag förstår ska man använda nr 1, se bild, om man inte har en termisk ventil inkopplad och inte använder acc-tankar, jag har 2m3 acctankar. Så det bör väl vara den nedersta, nr 18 (extra retur, se bild) som ska användas? Sen finns det ju två "mataranslutningar". Ska jag använda anslutning nr 2 till det slutna expansionskärlet, och den andra (nr 16) för anslutning till tankar ockh laddpaket, eller kan jag koppla även exp. på samma som acctankar, och plugga nr 2?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SkärmklippBaxi manual.JPG
    .
    Min rörkrökare var osäker så jag testar den här vägen via forumet för att få ett klart besked.

2. S
    Medlem · Södermanland · 1 357 inlägg

saiter

Medlem
    Om jag mins rätt så är dom två övre samma, och dom två nedre är också hopkopplade.
    Det är bara höjden som skiljer.
    Har du inte möjlighet att blåsa, kolla med järntråd el.liknande?
    Jag hade öppet exp.kärl som satt på framledningen till acc.tankarna.

//AA

3. P
    Medlem · 11 inlägg

pastorn1

Medlem
    Tack för tipset.

4. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    Ofta sats nog expansion kärlet via T-stycke högt upp just för att luften ska ledas till kärlet men det är ju med öppet kärl vilket brukar användas vid vedelning med sluten exp brukar man vilja ha kärlet så kallt som möjligt för att förlänga livet på gummiblåsan så där blir det lite annat. Har förövrigt en likadan panna samt 2m3 tankar men eldar väldigt lite nu sen jag installerade bergvärme men grejerna står kvar redo att användas och eldar nån m3 per vinter.

5. P
    Medlem · 11 inlägg

pastorn1

Medlem
    Jag har slutet exp.kärl. Då jag kommer att få dåligt med plats efter "sista" tanken tänkte jag ha exp.kärlet på andra sidan (högra) om pannan även om den då utsätts för mer värme. Kan det gå att koppla exp. på den lediga extrastigaren (nr 2) eller ska jag sätta ett t-rör på röret till tankarna, för anslutning av exp.kärl? Såg på Baxi´s hemsida, http://www.baxi.se/installation/principskisser/, att deras anvisningar för ett slutet kärl är att ansluta det till returledningen och ha säkerhetsventil på stigaren efter sista tanken.
    Är det ett bra alternativ. Jag har som sagt var lite dåligt med plats där.

6. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    Tror inte det är så viktigt vart exp kärlet sitter eftersom ingen luft ska ut där men desto kallare desto bättre. Kommer du installera SYR ventil ?

7. P
    Medlem · 1 472 inlägg

pr95

Medlem
    Desto kallare desto bättre.=returen på värmekrets ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.