Inkoppling acktankar

404 läst  20 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag står och kliar mig i huvudet lite nunär jag står med två acktankar som jag ska koppla in. Titta på min ritning om ni ser något som ser konstigt ut. VVX är Baxi VXB33

tacksam för svar och kommentarer

2. L
    Medlem · Nivå 15
    Hur stor panna har du , och hur stora tankar ?

3. J
    Medlem Nivå 1
    Det är en värmebaronen vedolux30 och två st 750l tankar

4. E
    Medlem · Nivå 10
    varmvattenautomaten kräver högst temperatur så den plockar lämpligen ut sin värme högst upp. I de flesta fall klarar sig radiatorerna på lägre temp så om värmen tas ut på samma höjd som växlaren så kan det bli på bekostnad av varmvattnet när du lägger dig i bubbelbadet. :)Kanske t.o.m en bivalent shunt?

5. L
    Medlem · Nivå 15
    Den VVX som tänker använda för VV kommer att äta upp värmen i tankarna rätt häftigt ,
    du kommer inte ha någon buffert för VV , är du medveten om det

6. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Den kommer inte äta någonting mer än den energi i form av VV som förbrukas och bufferten är volymen i tankarna till dess temperaturen i toppen är lägre än önskad VV-temp. Eller är det något annat du tänker på här?

Det är ett mycket bra sätt att bereda VV på om man har ackumulator i anläggningen.

7. L
    Medlem · Nivå 15
    Ja det brukar fungera bra med en som kallas ryggsäck på pannor , sedan att den tar direkt från tank går väl även bra , bara att det finns ingen buffert för VV ,
    När tempen går ner i tanken så kan den vara så hög att det räcker för värmen , men inte för VV , det var det jag menade .
    Vet inte men tror att det kan sitta ev. en flödesvakt eller termostat som startar laddningspumpen vid uttag av VV , den startar vid VV-uttag och inte går hela tiden , gör den det så blir det inte mycket till VV , men en skapligt turbulens i tanken , inte bra .
    Men klart TS bestämmer

8. E
    Medlem · Nivå 10
    vxb33 är en tappvarmvattenautomat och har flödesvakt som ser till att den endast är i drift vid tappning.

9. dof
    Verktygstokig Nivå 7
    Tycker det ser bra ut. Ska du ha öppen expansion så anslut den i toppen på tankarna. Rätt beslut att använda en vvx, inkoppling av denna beror på vad som är prioriterat. Personligen skulle jag ansluta den i toppen, så att vv är det som tar slut sist.

10. L
    Medlem · Nivå 15
    Och för att fungera bra och ge bra med VV , så ska den matas med hetvatten ca +70C , dom brukar inte ha så stor växlare i sig , kommer matningen in med mindre hinner inte KV upp till VV-temp , matningstemp ner till ca +55 funkar nog .
    Framkommer inte på bild , men efter VVX så måste du ha en +55C blandningsventil

11. L
    Medlem · Nivå 15
    VV kan inte ta slut sist , det är tanktemp som bestämmer vad som kommer ut , och det är alltid det riktigt varma som behövs som tar slut först

12. dof
    Verktygstokig Nivå 7
    Vad pratar du om? I en riktigt installerad anläggning med bra skiktning, kommer värmen till huset ta slut innan vv om den ansluts i toppen på tankarna.

13. L
    Medlem · Nivå 15
    Vad pratar jag om
    När värmen är slut i toppen på tanken , hur ska du då få värme till VV via växlare . VVX tar även den värme från toppen , eller finns det ytterligare ett magasin för högre värme i toppen på tanken .
    Enkel matematik , +70 i topp = räcker till värme och VV
    +55 i topp = räcker till värme men dålig VV
    +40 i topp = räcker till värme men inte till VV

14. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Ena stunden har du 85 i topp och 50 mm under ca 20 beroende på hur stor tank och med vilket flöde du tappar VV har du när den volymen förbrukats varken VV eller värmevatten alltså dags att elda. Förutsatt att du byggt ett vettigt system med bra skiktning och anslutningar på tanken som inte missgynnar stratifieringen.

15. L
    Medlem · Nivå 15
    Får korrigera mig lite , om värmen tas ut 20 - 30 cm från toppen så kan du ha rätt , då är det lite värme kvar där på topp , men då är frågan hur mycket och hur länge som det räcker till VV är nog svårt att säga , eftersom laddpumpen ger en häftig turbulens i tanken och rör om .
    Samtidig så vid låg temp kommer shunten att öppna mycket , systemet vill har mer varmt vatten det blir ytterligare turbulens i tanken då , vattnet snurrar även i topp

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: