10 153 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Ctc Ecoflex med Ctc BIO 20
Fredrik K skrev:
Har ingen aning om hur mycket min panna har gått. Köpte den urkopplad, stående på lastpall hos en värmepumpsfirma. Blir en spännande överraskning när elektrikern varit här och kopplat in elen.
Det är cirka 10m nya rör jag monterat och ganska många lödda böjar så jag provtryckte alla rör till 2,5 bar med vatten. Allt var tätt förutom vid packningen mellan panna och shunt men där räckte det med att efterdra skruvarna.
När det gäller styrning så är tanken att vi ska köra med både utom- och inomhusgivare. Inomhusgivaren fick jag dock inte med så jag ska prova att snickra ihop en egen. Den man kan köpa från CTC kostar nästan 800kr och verkar bara vara ett NTC-motstånd, en lysdiod och några meter kabel med fyra ledare. Jag tror det är 22kOhm NTC-motstånd så jag ska prova med ett sånt och se vad pannan läser för temperatur.
Ja då blir det en överaskning
Okej, det verkar vara vettigt att provtrycka systemet.
Jag är också inne på styrningen. Jag ska med montera en inomhusgivare, är det den man kan koppla till någon kontroll inne i huset så man kan ändra värmen? Eller behövs det på en. automatisk shunt? Gjorde en tråd nyligen här på forumet.
Nja, innegivaren (även kallad rumsgivare) består bara av en temperatursensor och en lysdiod. Inkopplingen görs med tre ledare på skruvplint 9/10/11 så där kan ingen temperaturjustering göras. Plint 12 och 13 är för extern styrning men är bara programmerad att användas för nattsänkning eller rundstyrning (spärr av eleffekt).
Utan att koppla bort eller förbi pannans shuntstyrning så finns det ingen möjlighet att justera temperaturen med ett vred på väggen vad jag kan se. Jag är dock inte elektriker så jag kan ju ha missat något
Utan att koppla bort eller förbi pannans shuntstyrning så finns det ingen möjlighet att justera temperaturen med ett vred på väggen vad jag kan se. Jag är dock inte elektriker så jag kan ju ha missat något
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller inomhusgivaren så prova med att fråga på länken nedan vilket värde den harFredrik K skrev:
Har ingen aning om hur mycket min panna har gått. Köpte den urkopplad, stående på lastpall hos en värmepumpsfirma. Blir en spännande överraskning när elektrikern varit här och kopplat in elen.
Det är cirka 10m nya rör jag monterat och ganska många lödda böjar så jag provtryckte alla rör till 2,5 bar med vatten. Allt var tätt förutom vid packningen mellan panna och shunt men där räckte det med att efterdra skruvarna.
När det gäller styrning så är tanken att vi ska köra med både utom- och inomhusgivare. Inomhusgivaren fick jag dock inte med så jag ska prova att snickra ihop en egen. Den man kan köpa från CTC kostar nästan 800kr och verkar bara vara ett NTC-motstånd, en lysdiod och några meter kabel med fyra ledare. Jag tror det är 22kOhm NTC-motstånd så jag ska prova med ett sånt och se vad pannan läser för temperatur.
finns en hel del av info om pellets
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=1
Fredrik K skrev:
Nja, innegivaren (även kallad rumsgivare) består bara av en temperatursensor och en lysdiod. Inkopplingen görs med tre ledare på skruvplint 9/10/11 så där kan ingen temperaturjustering göras. Plint 12 och 13 är för extern styrning men är bara programmerad att användas för nattsänkning eller rundstyrning (spärr av eleffekt).
[bild]
Ah! Tack för ett väl skrivet svar! Skulle du kunna länka till rätt givare, den för 800 kr antar jag?
Först en fråga , är ni i behov av en innegivare , det är lte knepigt att få till det var den ska sitta , för att ge rätt värden , normalt behöver man ingen sådan , det är lite av överkurs med dessa ,
klart säljare vill tjäna pengar , men 800 för en liten grej som en glaspärla på knappnål är lite häftigt , jag ska se om jag kan få fram rätt värde på en sådan , då kostar den kanske ca 15:- med liten låda
klart säljare vill tjäna pengar , men 800 för en liten grej som en glaspärla på knappnål är lite häftigt , jag ska se om jag kan få fram rätt värde på en sådan , då kostar den kanske ca 15:- med liten låda
Mycket bra forum, gick med där när vi flyttade in i huset och började elda pellets.L Liteavvarje skrev:
Hade tänkt fråga där, men nu råkade jag springa på en PDF med givarvärden från CTC. Rumsgivaren var mycket riktigt en 22k NTC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fredrik K skrev:
Beror det på Villken shunt/ventil man har vad givaren passar till? Eller är den till pannan?
Har inte med shuntventilen att göra , givaren är anpassad för reglercentralen , shunten gör vad RC säger den ska göra , nu är det så att oavsett shunt/shuntmotor så lever dom sitt eget liv med instruktioner från RC , spelar ingen roll vad den heter , Esbe , gustav , fredrik eller något annat , alltid samma funktion
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden