Hej!
Har skrivit en tidigare tråd om vårat husköp och att det satt en Ctc total kombipanna installerad sedan 70-talet, i dagsläget eldas det med ved i den utan tankar. Min första plan var att investera i en pelletsbrännare och stoppa i den, den planen vände rätt snabbt efter mycket läsande om total pannan på forum, några hade fått det att fungera riktigt bra men dom flesta skrev att den pannan var bland dom sämre för pellets eldning. Pannan är rätt sliten över lag och det har som sagt eldats rätt hård i den. Nu i dagarna har jag köpt mig en begagnad Ctc Ecoflex Pelletspanna med en Ctc bio 20 brännare från -07. Jag har läst väldigt gott om dessa pannor, där av föll valet för just ecoflexen. Är det något speciellt att tänka på vid installation av pannan? Hur är den brännaren som medföljer? Jag får även med automatisk schuntventil, cirkulations pump och blandningsventil, så jag gissar att det "bara" är rördragningen jag behöver fokusera på?
Kanske någon med denna förträffliga kombo kan ge lite hjälpande ord och information om grejerna
Har skrivit en tidigare tråd om vårat husköp och att det satt en Ctc total kombipanna installerad sedan 70-talet, i dagsläget eldas det med ved i den utan tankar. Min första plan var att investera i en pelletsbrännare och stoppa i den, den planen vände rätt snabbt efter mycket läsande om total pannan på forum, några hade fått det att fungera riktigt bra men dom flesta skrev att den pannan var bland dom sämre för pellets eldning. Pannan är rätt sliten över lag och det har som sagt eldats rätt hård i den. Nu i dagarna har jag köpt mig en begagnad Ctc Ecoflex Pelletspanna med en Ctc bio 20 brännare från -07. Jag har läst väldigt gott om dessa pannor, där av föll valet för just ecoflexen. Är det något speciellt att tänka på vid installation av pannan? Hur är den brännaren som medföljer? Jag får även med automatisk schuntventil, cirkulations pump och blandningsventil, så jag gissar att det "bara" är rördragningen jag behöver fokusera på?
Kanske någon med denna förträffliga kombo kan ge lite hjälpande ord och information om grejerna
Kasta ut den gamla och in med den nya , det som kan vara är om rökröret passar rakt in eller du får mura om , rören kommer inte att malla med den nya , så ta isär så lite som möjligt av de ,
bara så att den nya kommer på plats , därefter så ser du hur det ska vara ,
Du får ju med alla detaljer som behövs för att kunna drifta den , kanske lite rör och krökar behövs .
När du monterat klart , en pall , en öl , och manualen till pannan ska lusläsas
bara så att den nya kommer på plats , därefter så ser du hur det ska vara ,
Du får ju med alla detaljer som behövs för att kunna drifta den , kanske lite rör och krökar behövs .
När du monterat klart , en pall , en öl , och manualen till pannan ska lusläsas
Tack för svaret! Okej, då får jag vara bered på att mura lite då. Hoppas att allt går som jag vill med installationen, har aldrig gjort något liknande förr. Går det lika bra att pressa rören som att löda dom? Ser fram emot när jag sitter på pallen och läser och dricker en pilsner eller fem
Du kan pressa , men pass upp så det inte finns grader på ytterkant rören , knäcker o-ringen , blir otätt , samt har du en gång pressat och det blev fel , bara att kapa ner , innan du pressar , sätt ihop allt först , se till att rören är i botten på muffar och krökar , efter press stumt ,
mjuklödning samma stumma som press , hårdlödning rören blir lite mjuka , kan med fördel böjas lite så det passar
mjuklödning samma stumma som press , hårdlödning rören blir lite mjuka , kan med fördel böjas lite så det passar
L Liteavvarje skrev:Du kan pressa , men pass upp så det inte finns grader på ytterkant rören , knäcker o-ringen , blir otätt , samt har du en gång pressat och det blev fel , bara att kapa ner , innan du pressar , sätt ihop allt först , se till att rören är i botten på muffar och krökar , efter press stumt ,
Tack! Då har jag lite mer koll på den biten! Injusteringen borde man väl klara av via instruktionsboken?
Frågan är hur den brännaren är, jag har inte hört talas om den innan, jag tror att det är den brännaren som medföljde pannan.
Jag tror den var med pannan sedan ny så det borde lira ihop, dock finns det väl efektivare brännare nu med automatisk uraskning m.mL Liteavvarje skrev:
Brännaren som sitter i CTC Ecoflex är inte CTC:s egen brännaren utan den är tillverkad av Ariterm (fd. Thermia). En mycket bra brännare, speciellt om den är uppgraderad till kedjedrivning på alla axlarna. Dom första varianterna hade en stor skiva med små rörstift som skötte drivningen av doserskruven men det höll inge vidare.MarkusTe skrev:
Jag har för övrigt också precis investerat i en CTC Ecoflex och börjat med installationen. Skorstenen ska monteras nästa helg och brännaren renoveras och sista rören dras denna helg, sen blir det provtryckning och premiäreldning.
Ganska stor skillnad i pannrummet nu också:

Fredrik K skrev:
Brännaren som sitter i CTC Ecoflex är inte CTC:s egen brännaren utan den är tillverkad av Ariterm (fd. Thermia). En mycket bra brännare, speciellt om den är uppgraderad till kedjedrivning på alla axlarna. Dom första varianterna hade en stor skiva med små rörstift som skötte drivningen av doserskruven men det höll inge vidare.
Jag har för övrigt också precis investerat i en CTC Ecoflex och börjat med installationen. Skorstenen ska monteras nästa helg och brännaren renoveras och sista rören dras denna helg, sen blir det provtryckning och premiäreldning.
Ganska stor skillnad i pannrummet nu också:
[bild]
Villken tur, den jag har köpt har uppgraderats till kedjedrift. När du nämner att brännaren skall renoveras, vad är det du gör då? Är det något speciellt man ska se över i brännaren och pannan? Jag vet att på min brännare är kugghjulen lite slitna så som kommer jag byta.
Ser riktigt trevligt ut i pannrummet! Det är 280kg ren kärlek dom där Ecoflex pannorna :-D
Villken årsmodell är det på din?
Här kommer en bild på min, bilder dock Från förra ägaren.
Min panna är en 2006:a och brännaren har inte uppgraderats till kedja utan den har "version 2" av tappdrift med grövre pinnar.MarkusTe skrev:
Villken tur, den jag har köpt har uppgraderats till kedjedrift. När du nämner att brännaren skall renoveras, vad är det du gör då? Är det något speciellt man ska se över i brännaren och pannan? Jag vet att på min brännare är kugghjulen lite slitna så som kommer jag byta.
Ser riktigt trevligt ut i pannrummet! Det är 280kg ren kärlek dom där Ecoflex pannorna :-D
Villken årsmodell är det på din?
Min brännare är väldigt glapp i alla glidlager, fläkten skorrar och slussvingarna är halvtaskiga. Jag kommer byta alla 6 glidlager, fläktlager, slussvingar samt rengöra allt grundligt och smörja planetväxellådan till motorn.
Alla delar förutom fläktlager har jag köpt av Löhr Montage (www.lohr.se), dom har väldigt mycket delar till dom här brännarna, speciellt om man tittar i kategorin för Ariterm BeQuem som brännaren egentligen heter. Fläktlager finns tydligen inte som reservdel, men det visade sig vara 626-2Z spårkullager. Cirka 40kr/st och inga större problem att byta om man är lite noggrann.
Jag tycker absolut att du ska kolla hur din slussrotor ser ut. (Du har en helgjuten rotor, jag har lösa blad) . Själva vingarna på rotorn ska inte vara trasiga eller allt för böjda. Det kan börja ryka baklänges och stanna om rotorn är dålig.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Okej. Ska kolla upp hur mina slitdelar är i skicket, jag vet att föregående ägare byt en del saker. Tack för tipset på hemsidan, jag har faktiskt kollat lite på reservdelar men inte just där.Fredrik K skrev:
Min panna är en 2006:a och brännaren har inte uppgraderats till kedja utan den har "version 2" av tappdrift med grövre pinnar.
Min brännare är väldigt glapp i alla glidlager, fläkten skorrar och slussvingarna är halvtaskiga. Jag kommer byta alla 6 glidlager, fläktlager, slussvingar samt rengöra allt grundligt och smörja planetväxellådan till motorn.
Alla delar förutom fläktlager har jag köpt av Löhr Montage (www.lohr.se), dom har väldigt mycket delar till dom här brännarna, speciellt om man tittar i kategorin för Ariterm BeQuem som brännaren egentligen heter. Fläktlager finns tydligen inte som reservdel, men det visade sig vara 626-2Z spårkullager. Cirka 40kr/st och inga större problem att byta om man är lite noggrann.
Jag tycker absolut att du ska kolla hur din slussrotor ser ut. (Du har en helgjuten rotor, jag har lösa blad) . Själva vingarna på rotorn ska inte vara trasiga eller allt för böjda. Det kan börja ryka baklänges och stanna om rotorn är dålig.
Min panna är med från -06. vad visar din för driftsiffror? Här kommer en bild på mina.
Hur provtryckte du ditt system? Jag är helt grön inom VVS men jag ska allt försöka installera pannan på egen hand. Kör du med inomhus givare?
Är det något speciellt att tänka på vid installationen och vad för justeringar behövs göras på brännaren?
Har ingen aning om hur mycket min panna har gått. Köpte den urkopplad, stående på lastpall hos en värmepumpsfirma. Blir en spännande överraskning när elektrikern varit här och kopplat in elen.MarkusTe skrev:
Okej. Ska kolla upp hur mina slitdelar är i skicket, jag vet att föregående ägare byt en del saker. Tack för tipset på hemsidan, jag har faktiskt kollat lite på reservdelar men inte just där.
Min panna är med från -06. vad visar din för driftsiffror? Här kommer en bild på mina.
Hur provtryckte du ditt system? Jag är helt grön inom VVS men jag ska allt försöka installera pannan på egen hand. Kör du med inomhus givare?
Är det något speciellt att tänka på vid installationen och vad för justeringar behövs göras på brännaren?
Det är cirka 10m nya rör jag monterat och ganska många lödda böjar så jag provtryckte alla rör till 2,5 bar med vatten. Allt var tätt förutom vid packningen mellan panna och shunt men där räckte det med att efterdra skruvarna.
När det gäller styrning så är tanken att vi ska köra med både utom- och inomhusgivare. Inomhusgivaren fick jag dock inte med så jag ska prova att snickra ihop en egen. Den man kan köpa från CTC kostar nästan 800kr och verkar bara vara ett NTC-motstånd, en lysdiod och några meter kabel med fyra ledare. Jag tror det är 22kOhm NTC-motstånd så jag ska prova med ett sånt och se vad pannan läser för temperatur.