5 531 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Bygga om gammal toa till snålspolande
Läste att det fanns nån slags ombyggnadssats för gamla toaletter för att göra dem "snålspolande". Hittade en variant i Danmark http://www.ecobeta.dk/ . Är det någon som har erfarenhet av nåt liknande och finns det att få tag på i Sverige?
/JB
/JB
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Problemet är att gamla toalettstolar är konstruerade för att spola med en stor mängd vatten med låg hastighet. Kolla in modern snålspolare typ Ifö Cera, så ser du att vattnet har en ordentlig fart och på så sätt drar med sig skiten ut. Ifö fick tex lägga ner sin serie Aqua för att den inte fungerade så bra med mindre mängd vatten. Risken med en obyggnadsats är att det inte fungerar och att du får spola 2-3 gånger innan det blir rent.
Ett gammalt knep vid ombyggnad till s.k. snålspolande wc-stol, uppfanns på 1970-talet när sparknepen "flödade". Stoppa tegelstenar eller likvärdigt i cisternen.
rogge
rogge
Och med sparat vatten på en WC-spolning höjer man också risken avsevärt för mera avloppsstopp då skiten får större chans att fastna i rören. Tror det är mellan 2-4 m3 man spar årsvis i vattenförbrukning, att då räkna mot vad ett stopp kan kosta.
Jag själv har ställt om mina snålspolande till max i spolning för att undvika att rören "beckar" igen. Man tjänar mer på att sätta in snålspolande duschmunstycken i såfall.
Jag själv har ställt om mina snålspolande till max i spolning för att undvika att rören "beckar" igen. Man tjänar mer på att sätta in snålspolande duschmunstycken i såfall.
Klicka här för att svara