Hej!

I helgen började vår vatten pump (till en borrad brun på 26 Meter) ryka och lukta VÄLDIGT bränt, och pumpade inte vatten. Jag stängde av huvudströmmen och efter ca 2 timmar hade den svalnat så jag vågade sluta oroa mig för brand eller nått.

Vad kan ha hänt, Vad gör jag nu? Var köper man sådant nytt och vem installera det?

(Detta är i ett hus som vi inte bor i ännu utan renoverar och är dessutom det fösta huset för min del så jag vet i princip ingenting)

/Lars
 
låter som motorn brunnit upp... dvs blivit kortis mellan lindningarna... antingen får du skaffa en ersättningsmotor eller också en helt ny pump... kan ju säkert med fördel köpas begagnat, tex: http://www.blocket.se/vi/9095715.htm?ca=11_s
 
Hej, tack för svaret.. om jag nu köper en sådan, t ex som i annonsen, vem vänder jag mig till för att få det installerat. Jag kommer ju troligtvis att lära mig ett och annat själv på detta men jag har ju svårt att veta om den passar, vad jag behöver veta innan jag beställer/köper grejor.

Kan rör mokare sådant här, eller finns det speciella brunnspecialister?

/Lars
 
en rörmokare fixar lätt sådana saker... om du från början har en sådan grundfospump så är ett byte faktiskt inte så svårt... eftersom det finns flänsar behöver man inte skruva nåt i slangarna/rörkopplingarna utan bara lossa flänsarna och fästa dem på den nya pumpen ... sen kan det väl vara bra att ha någon person med kunskap gällande elen förståss.... men som sagt en rörmokare fixar lätt en sådan här sak...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.