Har precis dragit nytt avlopp till badrummet på ovanvånig & ny slog det mig -Luft ventil eller vad det heter, skall den alltid monteras på högsta punkt eller? Missade den helt men den finns Iof i det gammal badrummet fn. Mao jag måste hitta på en lösning.
 
Räcker det inte med att sätta en vaccum-ventil? Det tänkte jag göra och jag har trekammarbrunn.

Eller måste man dra upp en luftning genom taket?

 
erito skrev:
Räcker det inte med att sätta en vaccum-ventil? Det tänkte jag göra och jag har trekammarbrunn.

Eller måste man dra upp en luftning genom taket?
Näe det måste man inte. Man kan använda en sådan där backventil. Hur högt den bör monteras vet jag inte, men ut genom taket måste man inte iaf. Just nu har jag min i källaren och det funkar bra...
 
okay skönt :)
jag har dragit rör upp till vinden och sätter den där, då hamnar jag över alla inkopplingar och får ändå 'fritt blås' hela vägen ned i 3-kammar'n

 
Hej.

Tänk på att ni/du kan behöva en avluftning från slamavskiljaren och BDT. Gasern går igenom vattenlåset, så jag fick koppla in ett 32mm rör från avlopps stammen till utsidan av huset och sedan göra en egen liten avluftning. (se grönt rör)

Då försvann lukten i huset.



 
  • avluftning.JPG
okay tack för tipset. Just nu luktar det inget i huset och vi har haft den i drift i ca 7månader. Jag har satt en luftning efter själva infiltrationen (110 markrör som sticker upp) och DÄR kan det minsann lukta annat än tårta... :P

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.