E
I den allmänna konkursen vill jag nu när allt ändå är uppbrutet och urgrävt i köket passa på att riva bort det gamla gjutjärnet som finns kvar från vasken. Det sitter däremot som berget och rör sig inte en millimeter! >:( Installationen är gjord mitten av 60-talet, använde man nån sorts cement för att sakerna skulle sitta bättre?

Kan man som jag tänkt byta ut köksdelen till modernare material och vänta med att byta stammarna i badrum/toalett till nästa år då vi ska renovera den delen av huset, eller måste man riva ut allt på en och samma gång? Om det funkar, hur gör man då för att passa till gjutjärn kontra plast? :D

Ofta satte man skarvar i gjutjärn genom att täta med lin och hälla över smält bly. det är vinkelslip som gäller och skära upp slitsar med och klappa på med handslägga och huggmejsel. Skarvar mellan gjutjärn och höganäsrör var oftast bruk / Cement.

Mvh

E
Men vad tror du om att bara byta ut köksdelen av avloppet nu och vänta med resten till nästa års renoveringsvåg av huset? Kan man byta ut delar av avloppet mot plast så vi slipper bryta upp golvet en andra gång för att få bort gjutjärnet i köket eller är det bara att bita ihop och gilla läget? :-?

Finns gummimuffar på bygghandeln som funkar som skarvar mellan olika rörtyper.

E
Tack, tack, tack för svaret! :D Då kan vi försöka få loss biten in till köket och skarva på med en muff och sedan nytt avlopp i plast. :)

Jag skar av (vinkelslip ) järnröret strax ovanför skarven och satte in en gummimuff och nytt plastavlopp.

Vinkelsslip inomhus är ju inte direkt att rekomendera, räknas som "hett arbete". Försök med tigersåg istället.

E
Klarar en sån av gjutjärn? Jag trodde man använde sånna till att såga av väggar mm. ::)

Finns en rad olika blad till tigersåg för olika ändamål. Tex. trä, metall.
// Snozzi

E
Tack, ska fixa nytt blad till sågen en granne så snällt lånat ut. :D

Jag kapade mitt gamla gjutjärnsavlopp med tigersåg.
Det gick hur bra som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.