4 647 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Mystisk slang från dränkbar pump
Hittade på gården en sorts dagvattenbrunn dit husets stuprännor är anslutna (men också ett par av källarens golvbrunnar faktiskt!!).
I botten på brunnen står en dränkbar pump som lyfter upp vattnet till kommunens dagvattensystem. Från pumpen går en smal gummislang ut genom brunnssidan och vidare in till en skrubb i källaren där elcentralen sitter. Där hänger den bara ut genom väggen. Vilken funktion ska denna slang ha?
I botten på brunnen står en dränkbar pump som lyfter upp vattnet till kommunens dagvattensystem. Från pumpen går en smal gummislang ut genom brunnssidan och vidare in till en skrubb i källaren där elcentralen sitter. Där hänger den bara ut genom väggen. Vilken funktion ska denna slang ha?
Jo, slangen går mycket riktigt från pumpen (i ett eget plaströr mellan brunnsväggen och källarskrubb), men jag har inte klättrat ner i brunnen för att undersöka på vilket sätt den är ansluten. Hade hoppats på att slippa detta för att lösa gåtan... 
Funderar på om det kan ha att göra med någon start/stopp-funktion. Någon flottör har jag inte sett till i alla fall. Hur brukar regleringen fungera i brunnar???
Funderar på om det kan ha att göra med någon start/stopp-funktion. Någon flottör har jag inte sett till i alla fall. Hur brukar regleringen fungera i brunnar???
Det sitter säkert en "blåsa" i andra ändan på slangen och slangen ska säker gå till en tryckavkännande brytare i elskåpet. När "blåsan" trycks samman av vattnet så ska brytaren starta pumpen. Det kan fungera utan "blåsa" för det gör det i tvättmaskiner där man känner av vattennivån.
Klicka här för att svara