Vatten & Avlopp
valter53: Glöm larm. Jag har aldrig sett ett larm som fungerat efter ett års användning. Satsa på en tank där det finns ett större hål (diameter 60 cm eller större) som slamsugaren kan använda för att töma tanken. Då är det lättare att få den tom och man kan lätt öppna på locket och se hur mycket det finns i den. På köpet slipper man de problem som kan komma med ett fast monterat
johan_fall: en traktorpump har jag för mig finns på Jula... det är nog ett par tusenlappar.... sedan finns säkert någon bonde som vill bli av med en tank man kan ha på kärran ... kan ju bara kolla så det inte varit diesel i den ... växterna kan ju sloka lite isåfall ... :D
Madeleine_TN: Hej! I England dar jag bor finns det system som man kan installera for att ateranvanda vatten, dvs duschvatten o dyl renas for att sedan anvandas som spolvatten i toalett, alternativt som bevattning i tradgarden. Jag ar lite intresserad av en sadan losning for sommarhuset i Sverige. Ar det mojligen nagon som vet om det finns liknande system 'dar hemma'...? Madeleine :)
master_mimer: Jag har alltså en bänkdiskmaskin som är ansluten till kökskranen med en snabbkoppling. detta fungerar ju bra, sånär som på när man ska koppla från, då får man lindra kökstrasan runt eftersom det är en ganska mjuk anslutningssalng lol, men det gör mig inget. i kranen sitter alltså honan, och på slangen hanen (tvärt emot vad som är det vanliga om jag förstått det rätt). detta
lordi: Ja, alltså sockeln mellan underskåpen och golvet. Där brukar det gå bra att lägga både vatten och avlopp. Se bara till så du får fall på avloppet.
borge: Vad jag snabbt kommer ihåg så finns det en avloppskvarn / pump som för många år sedan hette Saniflo med denna pump som kostar ca. 2000 kr så kan man ha 22 mm avlopp på toa. Denna lösning vore smidig för dig. Företaget finns fortfarande , nu har jag kollat hemsidan Saniflo.se
puia: [citat] Tack Micke! Återkommer när jag kommit en bit på väg kanske!
svette: Kan inte låta bli att lägga mig i debatten. Vem har gett rörmokaren måtten? dom brukar vilja ha väggarna utsatta. 40 cm låter som en lustig felmätning skala på ritningen? Att bila fram alla dom rören och få fram fina rörändar är ingen rolig historia inget som jag skulle ge mig på men men allt har sitt pris. Sorry !!!
tussee: När det gäller sand så satte jag in http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=5B73FEFBB0A64D16A1932DDEFA3DE795166057&CatPath=Eq0q121q234q417q425&VMAction=&CampPath=Eq0&SelectedWAG=22563&IsCampaign=N&NoCache=6%2F18%2F2006+7%3A37%3A04+PM#q22563 för att spara vatten blandare.
jonas_n: Hej Har ett Baga minireningsverk. Fläkten som blåser ner luft i biobädden sitter i ett skåp på ovansidan. Den för dock ett mycket irriterande brummande ljud ifrån sig. Hörs in i vårt sovrum genom ventilerna. Någon som har löst problemet på någont smart sätt? Alternativet är att flytta in skåpet i friggeboden. Men det är ju en hel del arbete med luftslangar, kemslangar och
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43604/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
Staffan_V: I fritidshuset har vi en grävd brunn i källaren. Den funkar men den ger inte så mycket vatten. Kan man fixa den (gräva djupare) eller är det lika bra att satsa på en borrad brunn direkt?
perkele: Tackar Tackar! Det blir en tur till Rusta i morgon.
rogge_vvs_pl: [citat] Måste vara en pump för just avloppsvatten och då är det inga problem. rogge
frebe893: Bygg-Ole säljer cementringar, men jag tror inte att de är billigast...
frebe893: På Avantis hemsida [http://www.avantisystem.se/] kan du läsa och ladda ner brunnsborrarhandboken. Den beskriver på ett bra och tydligt sätt skillnader mellan olika brunnar och lite vad man skall tänka på när man anlitar en eventuell brunnsborrare.
rogge_vvs_pl: [citat] Tyvärr går inte ironi eller humor alltid fram och missupfattningar är vanliga i denna värld. Det var absolut inte meningen att svaret skulle uppfattas som surt. Men som sagt kv eller vv underst eller överst har ingen betydelse enligt min mening. Kondensen eller uppvärmningen är obetydlig och är inget man behöver ta hänsyn till i ett badrum, det handlar om någon deciliter vatten
Bricky: Ska skruva åt, funkar inte det så lossar jag och smörjer. ;) Tack för svar!
co: Den här lösningen har vi för vårt varmvatten; http://www.inkaenergi.se/ Varmvattnet blir därmed gratis så fort solen lyser (även på vintern om inte snön ligger på solcellerna!). Särsilt dyrt är det inte heller ca 30 000 inkl 300 liters varmvattenberedare och du får bidrag för installationen från länsstyrelsen (ca 5000).
view99: Tack för svaret! Jag tror jag väljer 12 mm, eftersom jag har en massa överblivna kopplingar som jag kan nyttja. Inget badkar. Dessutom är sammalagda ledningslängden i huset (en "slinga" där alla uttag i form av dusch, tvättmaskin, handfat, köksblandare och diskmaskin, "häktas på") ca5 meter, så 12 mm borde inte orsaka något större "motstånd" i ledningarna. Kommentera gärna om du
lordi: Det finns ingen standard över vilket mått du skall ha från golvet, när du drar dolda rör i vägg, men du bör se till att de inte hamnar bakom t ex en golvlist. Med risk för att man drar en spik i rören.
Joukko: Är inte en 300l vvb lite väl stor? Det borde ju räcka med en mindre ifall dem köper en ny. Jocke
johan_fall: Det verkar ju som en helt absurd inkoppling... jag tycker det låter osannolikt att det över huvudtaget skulle vara en hydropress? En sådan ska fungera genom att vattnet trycker en gummihinna uppåt, detta ska motverkas av ett lufttryck på ovansidan. Om det verkligen är en hydropress du har så borde denna ha skadats av den felaktiga användningen. Annars är den förmoligen konstruerad på
johan_fall: 25-slang borde nog fungera tycker jag... du kan ju kompensera ett mindre flöde med en större hydrofor? Eftersom hydroforen funkar som buffert så kommer den antagligen att jämna ut så att man inomhus upplever flödet som helt godtagbart!