2 042 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Har jag frätande vatten???
Har nu för andra gången fått en läcka i locket på min hydropress. Den första höll 3år, ja ja tänkte jag en por i plåten eller nått. Köpte en ny tank då jag ändå ville ha en större. Båda har varit av märket Zilmet, har inte kunnat finna några reserv delar till dessa mer än gummiblåsan.
Kan någon se något som skulle kunna tyda på aggresivt vatten i dessa värden eller är det bara dålig plåt/otur att dom inte håller
Heterotrofa Bakt,20gC, 2dygn 80st/ml
Koliforma Bakt. 35gC <2st/100 ml
E-Coli, 44gC, (MF), i 100ml ej påvisad
Alkalinitet 250mg HCO3/l
Ammonium-nitrogen <0.010 mg/l
Kemisk syreförbrukning,COD-Mn <1.0 mg/l
Fluorid <0.1 mg/l
Färgtal 5
Grumlighet storlek ingen
Klorid 7.5 mg/l
Konduktivitet 49 mS/m
Lukt styrka vid 20gC ingen
Nitrat-nitrogen 1.5 mg/l
Nitrit-nitrogen <0.002 mg/l
pH 7.8
Sulfat 26 mg/l
Hårdhet beräknat som Kalcium 90 mg/l
Hårdhet total 10dH
Kalcium Ca 80 mg/l
Koppar Cu 0.13 mg/l
Järn Fe 0.029 mg/l
Magnesium Mg 1.6 mg/l
Mangan Mn <0.01 mg/l
Brunnen är grävd ganska djup tror jag. Tillverkar nog ett eget lock av annat material till hydropressen eller byter till en av glasfiber (har dock snålt med plats)
/danso
Kan någon se något som skulle kunna tyda på aggresivt vatten i dessa värden eller är det bara dålig plåt/otur att dom inte håller
Heterotrofa Bakt,20gC, 2dygn 80st/ml
Koliforma Bakt. 35gC <2st/100 ml
E-Coli, 44gC, (MF), i 100ml ej påvisad
Alkalinitet 250mg HCO3/l
Ammonium-nitrogen <0.010 mg/l
Kemisk syreförbrukning,COD-Mn <1.0 mg/l
Fluorid <0.1 mg/l
Färgtal 5
Grumlighet storlek ingen
Klorid 7.5 mg/l
Konduktivitet 49 mS/m
Lukt styrka vid 20gC ingen
Nitrat-nitrogen 1.5 mg/l
Nitrit-nitrogen <0.002 mg/l
pH 7.8
Sulfat 26 mg/l
Hårdhet beräknat som Kalcium 90 mg/l
Hårdhet total 10dH
Kalcium Ca 80 mg/l
Koppar Cu 0.13 mg/l
Järn Fe 0.029 mg/l
Magnesium Mg 1.6 mg/l
Mangan Mn <0.01 mg/l
Brunnen är grävd ganska djup tror jag. Tillverkar nog ett eget lock av annat material till hydropressen eller byter till en av glasfiber (har dock snålt med plats)
/danso
Är din hydropress av rostfritt?
Kloridjoner är inte snälla mot rostfritt, men tyvärr kan jag inte avgöra om det värde du har på klorid är mycket eller lite...
Jag vet bara att på mitt jobb använder vi superkvaliteer av syrafast rostfritt, och ändå uppstår det problem emellanåt just med kloridjonerna när vi har större mängder NaCl (koksalt) i lösningarna.
Samtidigt måste jag säga att med så pass låg konduktivitet tror jag inte att det finns så fasligt mycket joner...
Kloridjoner är inte snälla mot rostfritt, men tyvärr kan jag inte avgöra om det värde du har på klorid är mycket eller lite...
Jag vet bara att på mitt jobb använder vi superkvaliteer av syrafast rostfritt, och ändå uppstår det problem emellanåt just med kloridjonerna när vi har större mängder NaCl (koksalt) i lösningarna.
Samtidigt måste jag säga att med så pass låg konduktivitet tror jag inte att det finns så fasligt mycket joner...
Nej, det är inte i rostfritt. Det sitter ett lock vid anslutningen på båda två har det blivit ett microskopiskt hål..likt en por i plåten som är ca 1-1,5mm tjockt.
Plockade bort det nu ikväll och så det så ganska angripet ut på insidan, det är ju ett slutet system så ingen luft kommer till där heller..kanske nått galvanskt pga. blandade material?
/danso
Plockade bort det nu ikväll och så det så ganska angripet ut på insidan, det är ju ett slutet system så ingen luft kommer till där heller..kanske nått galvanskt pga. blandade material?
/danso
Måste vara någon form av material/konstruktionsfel. Har inga problem på andra ställen i vatten systemet och alla material är dragna i rätt ordning
Hur som helst la jag en svetsloppa i hålet i morse, men det kändes inget bra att sätta dit det igen då det med all säkerhet skulle gå hål på något annat ställe inom kort. Bestämde mig för att göra ett nytt lock själv av både bättre och kraftigare material, behövde en nippel och lite andra småsaker så jag körde till RinkabyRör som förövrigt säljer dessa hydropressar. Men enligt katalogen har dom endast gummi-membranen som resvervdelar och har aldrig varit med om att dom haft något som inte finns i katalogen.
Tog iallafall locket med mig in och visade/frågade om det var något dom sett eller fått reklamationer på tidigare...nej, svarade säljaren då. Men sen kom en annan kille och sa att det fanns sådana lock ute på lagret, så han gick ut och kollade omm det fanns med rätt bultcirkel. Jo, visst fanns det och på insidan ligger det en plastskiva där mina varit helt uppätna..så vattnet kommer aldrig i kontakt med plåten i locket!!
Något mysko problem måste ha uppdagats eftersom dom har ändrat på det tycker man, 130kr kostade locket.
/Danso
Hur som helst la jag en svetsloppa i hålet i morse, men det kändes inget bra att sätta dit det igen då det med all säkerhet skulle gå hål på något annat ställe inom kort. Bestämde mig för att göra ett nytt lock själv av både bättre och kraftigare material, behövde en nippel och lite andra småsaker så jag körde till RinkabyRör som förövrigt säljer dessa hydropressar. Men enligt katalogen har dom endast gummi-membranen som resvervdelar och har aldrig varit med om att dom haft något som inte finns i katalogen.
Tog iallafall locket med mig in och visade/frågade om det var något dom sett eller fått reklamationer på tidigare...nej, svarade säljaren då. Men sen kom en annan kille och sa att det fanns sådana lock ute på lagret, så han gick ut och kollade omm det fanns med rätt bultcirkel. Jo, visst fanns det och på insidan ligger det en plastskiva där mina varit helt uppätna..så vattnet kommer aldrig i kontakt med plåten i locket!!
Något mysko problem måste ha uppdagats eftersom dom har ändrat på det tycker man, 130kr kostade locket.
/Danso
Klicka här för att svara