Har nyss köpt ny diskbänk, blandare & diskmaskin. Tänkte koppla in allt själv utom själva diskmaskinen. Men ingen VVS'are i närheten vill/kan hjälpa mig så det lutar åt att jag måste göra det själv. Snackade nyss med If, och de sa att det måste vara fackmannamässigt utfört, men att jag kunde göra det slälv om jag kunde.

Jag har ju alla kopplingar, etc. Så det borde väl gå ganska smidigt :-/

Vad bör jag tänka på? Finns det ngn "guide" utlagd på nätet?
 
Har din blandare kran för diskmaskin? har den det vilket den bör (om inte skall) ha så är det inte speciellt svårt.

Den bör också vara på en egen 10A grupp
 
citactiva skrev:
Har din blandare kran för diskmaskin? har den det vilket den bör (om inte skall) ha så är det inte speciellt svårt.

Den bör också vara på en egen 10A grupp

Hej
Jo, den har diskmaskinsavstägning på blandaren.

Bör man anv "gäng-tejp" el dyl?
 
Är det samma dimension på blandarens anslutning som den på diskmaskinen? Om det är det så skall det bara vara att skruva ihop då det skall sitta en packning i anslutningen på diskmaskinen.
 
Hej!

Det skall vara ett diskmaskins-underlägg också, sa inte If det.

Den vanligaste gängan på ansl. på kran är R15 / 1/2", men oftast
finns en bussning med maskinen om det är R20 / 3/4" på slangen.

Det enda som du behöver tänka på är att det inte blir något väck på någon
av slangarna, sätta en slangklämma på avloppsslangen, och skruva fast tipp skyddet.

Okej, det är ju bra om man kollar att det är tätt också! :)
 
vvs-are skrev:
Hej!

Det skall vara ett diskmaskins-underlägg också, sa inte If det.

Den vanligaste gängan på ansl. på kran är R15 / 1/2", men oftast
finns en bussning med maskinen om det är R20 / 3/4" på slangen.

Det enda som du behöver tänka på är att det inte blir något väck på någon
av slangarna, sätta en slangklämma på avloppsslangen, och skruva fast tipp skyddet.

Okej, det är ju bra om man kollar att det är tätt också! :)
Jo, underlägg har jag med ;)

Vad kan egentligen gå fel, jag menar om jag fäster samtliga kopplingar korrekt, då finns det ju inget som kan läcka.

Önska mig lycka till så gör jag dett asenare i veckan ;)
 
Tror du har fått de flesta tips du behöver, men glöm inte att avloppsslangen från maskinen ska ligga som ett upp-och-nervänt U, och ska fästas i underkanten på bänkskivan.

Lycka till!

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.