3 264 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
WC - Dusch i källare
Lägger in mina funderingar här oxå....
Vår fd matkällare ska bli gäst wc med dusch och jag har ngra funderingar kring byggnationen.
1) I direkt anslutning går stammen till köket, idag gjutjärn 76 mm, byts mot dito plast, jag tänkt använda mig av den även och dra 100 mm till toaletten, från den 75 mm till golvbrunn och 50 mm till handfat.
Vad tror ni, kan de bli ngra problem med toalett anslutningen? Vet att det ska vara 100 mm, men jag har svårt å nå huvud stammen med en ny ledning, (den från köket är redan dragen och klar
2) Avluftning, behöver jag dra en ny eller räcker det med den som går från huvudstammen?
Jag har säkert glömt en hel del viktiga detaljer så alla synpunkter är välkomna.
/Mazen
Vår fd matkällare ska bli gäst wc med dusch och jag har ngra funderingar kring byggnationen.
1) I direkt anslutning går stammen till köket, idag gjutjärn 76 mm, byts mot dito plast, jag tänkt använda mig av den även och dra 100 mm till toaletten, från den 75 mm till golvbrunn och 50 mm till handfat.
Vad tror ni, kan de bli ngra problem med toalett anslutningen? Vet att det ska vara 100 mm, men jag har svårt å nå huvud stammen med en ny ledning, (den från köket är redan dragen och klar
2) Avluftning, behöver jag dra en ny eller räcker det med den som går från huvudstammen?
Jag har säkert glömt en hel del viktiga detaljer så alla synpunkter är välkomna.
/Mazen
Jag hade inte rekommenderat att koppla en wc till ett 3" rör.
Om inte du vill göra som i grekland förstås, lägga dasspappret i en låda vid sidan om
Du måste ha 110 hela vägen, tyvärr.
Ska du ändå bila ner golvbrunn och tvättställsavlopp, kanske det inte är så mycket extra jobb att bila ner resten?
Om inte du vill göra som i grekland förstås, lägga dasspappret i en låda vid sidan om
Du måste ha 110 hela vägen, tyvärr.
Ska du ändå bila ner golvbrunn och tvättställsavlopp, kanske det inte är så mycket extra jobb att bila ner resten?
Problemet som jag ser med att dra ny 110 rör till huvudstammen är dels att den ligger en 5 m bort ( blir mkt bilande ) och jag vet inte hur djupt den faller av mot badrummet, om hela golvet måste höjas för att slippa har röret ovan mark.
Tänkte dock höja golvet på toaletten för att få bra fall på rören till bef köksstammen.
En möjlighet är att lägga 110 röret där köksstammen ligger förutsatt att den har rätt fall, vet någon hur jag kan få reda på detta? Huset är byggt - 34
Ok, en del att tänka på, tack lordi
Tänkte dock höja golvet på toaletten för att få bra fall på rören till bef köksstammen.
En möjlighet är att lägga 110 röret där köksstammen ligger förutsatt att den har rätt fall, vet någon hur jag kan få reda på detta? Huset är byggt - 34
Ok, en del att tänka på, tack lordi
Avloppet ligger säkert rätt djupt, så du lär inte få några problem med fallet på 5 m.
Är huset från 34, så hade jag nog personligen bytt så mycket rör som jag hade kunnat. De är ju ändå över 70 år gamla, så skicket är nog inte det bästa.
Det är ju tråkigt om man måste börja riva i det efteråt när man har renoverat klart.
Är huset från 34, så hade jag nog personligen bytt så mycket rör som jag hade kunnat. De är ju ändå över 70 år gamla, så skicket är nog inte det bästa.
Det är ju tråkigt om man måste börja riva i det efteråt när man har renoverat klart.
Det har du rätt i lordi, jag hade tyvärr tänkt mig en snik väg. Inte i kvalitet utan i tid och erbetsinsats.
Huvudstammen vet jag e i Ok skick så det fårbli att byta ut stammen från köket och lägga ny 110.
Rent tekniskt hur är det med att koppla plast rör på gjutjärn? Kan jag lämna ngn dm av 76 röret och skarva på den?
Huvudstammen vet jag e i Ok skick så det fårbli att byta ut stammen från köket och lägga ny 110.
Rent tekniskt hur är det med att koppla plast rör på gjutjärn? Kan jag lämna ngn dm av 76 röret och skarva på den?
Klicka här för att svara